Projektet “fra børnehave til ph.d.” var et regionalt samarbejdsprojekt i Region Syd under ledelse af det nationale center for undervisning i Natur, Teknik og Sundhed (NTS-centeret – nu Astra).
Det overordnede formål for projektet som helhed var at skabe et fællesskab på tværs af de formelle og uformelle miljøer, som kunne fungere som fundament for udvikling af undervisningsforløb, der kunne ændre elevernes opfattelse af de naturfaglige fag knyttet til natur, teknik og sundhed. I projektet blev der arbejdet med innovativ udvikling, afprøvning og udbredelse af forløb indenfor natur, teknik og sundhed på tværs af sektorer, formelle og uformelle miljøer i Region Syddanmark. Der var etableret 10 arbejdsgrupper, som bestod af 2-3 lærere og et uformelt læringsmiljø, der sammen udviklede nye undervisningsforløb med supervision og sparring fra medlemmer i projektgruppen. Disse arbejdsgrupper skulle hver udvikle et forløb, der blev gjort tilgængelige online.
IND evaluerede løbende processen og resultaterne af indsatsen forbundet med ” ProjektSyd – fra børnehave til ph.d.” i perioden efteråret 2011 til projektets afslutning.Evalueringen fokuserede på indikationer af kulturskabende eller -forandrende processer som tegn på blivende forandringer i undervisningen af natur, teknik og sundhed hos en række uddannelsesinstitutioner (formelle og uformelle) udpeget til projektet.
Titlerne på forløbene er:
- Evolutionsstien – Fra Big Bang til Nutid
- En dag som radiograf
- Evolution
- Naturgenopretning af Vester Nebel Å
- NaturFAGSmælkUdfordring – Afkøling
- Harteværket – Fysik ud af huset
- Solens stråler
- Rensning af spildevand
- Vindens Energi
- Se undervisningsforløbene herunder