Piratskibet

Piratskibet har til formål at skabe et centralt kreativt online community, hvor børn udforsker teknologien på eksperimenterende, kreative og legende måder. Projektet henvender sig til danske børn mellem 7 og 17 år.

Coding Pirates’ mål og mission har siden 2013 været at give Danmarks børn og unge positive oplevelser med teknologi. Hver uge faciliterer vores dygtige frivillige et legende og eksperimenterende pusterum, hvor vores Pirater opfordres til at bruge deres nysgerrighed og kreativitet. Som et led i denne mission har vi lanceret vores dansksproget online platform Piratskibet, der hver dag sætter sejlene for at øge børn og unges digitale og IT-kreative egenskaber gennem sjove og engagerende rammer.

Piratskibet er et legende og lærerigt pusterum med kodning og programmering i centrum. Ved at gøre IT-kreativt læringsmateriale og motiverende samskabelse tilgængeligt for alle Danmarks børn og unge, sigter Coding Pirates efter at nå en endnu større del af Danmarks børn og unge unge, hvor Piratskibet kan forhøje både interessen for det tekniske udviklingsfelt og give nem adgang til at tilegne sig essentielle tekniske evner. Med Piratskibet ønsker Coding Pirates at understøtte de kommende  generationers It-kompetencer, således de har et stærkt fundament, bygget på fællesskab, nysgerrighed og digital kunnen.

Fællesskab, tryghed, leg og læring går hånd i hånd på Piratskibet. Piratskibet danner nemlig de trygge rammer for at sikre et sikkert, kreativt og inkluderende fællesskab. Ombord findes både spændende læringsforløb, hvor børn og unge eksempelvis kan lære grafiske værktøjer eller at skrive i forskellige programmeringssprog så som Unity, Python og Scratch. På Piratskibet kan Piraterne også dele deres projekter med hinanden.

Praktisk information

Projektstart/Periode

august 30, 2018 - august 30, 2018

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Sidsel Overgaard, sidsel@codingpirates.dk

Projektkategorier

Projektfokus

  • It og medier
  • Science-fritidsaktiviteter
  • Teknologi

Projektelement

  • Formidling
  • Netværk
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Projektets overordnede formål er at få flere ud i det fri og at skabe begejstring for de eventyr, der gemmer sig i baghaven, langs fortovet og i skolegården.
  • Tidsafgrænset projekt
Science klubben arbejder med citizen science, hvor børn og unge kan indgå i konkrete forskningsprojekter på 10 science camps i både 2022 og 2023.
  • Tidsafgrænset projekt
Zoologisk Have KBH, Ishøj Kommune og Københavns Professionshøjskole arbejder sammen om fritidsaktiviteter, hvor børn i Ishøj bliver klogere på dyr og naturen.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content