Overgange i Naturfag

Overgange i Naturfag, Dansk og Matematik handler om at udvikle læreres egne undervisningsforløb, få inspiration og bygge bro mellem uddannelser.

I Roskilde har man igennem 4 år arbejdet med et overgangsprojekt i naturfag (samt dansk og matematik). Modellen har været, at udskolingslærere og naturfagslærere fra ungdomsuddannelsesinstitutioner mødes tre gange i løbet af året i to halvdagsworkshops og en hel dag med naturfaglig leg.

Formålet med projektet er at støtte bedre overgange for eleverne mellem uddannelsesniveauer. Målene med projektet er:

  • At skabe kendskab til og forståelse for progressionen i mål/krav, begreber og metoder i naturfag på tværs af uddannelsesniveauer
  • At skabe gensidigt kendskab og netværk mellem undervisere på tværs af uddannelsesniveauer i uddannelsesbyen Roskilde
  • Kompetenceudvikling i form af faglig sparring og en dag med mulighed for fordybelse og en undersøgende eksperimenterende tilgang til naturfag

Praktisk information

Projektstart/Periode

september 1, 2015 - juli 31, 2019

Projektstatus

Afsluttet

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

kommunen@roskilde.dk

Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

Science og leg bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener, begreber og teknologi.
Morsø Kommune vil kompetenceudvikle alle lærere og ledere og uddanne vejledere på alle skoler, så makerspace kan blive implementeret i de enkelte fag.