Overgange i Naturfag, Dansk og Matematik handler om at udvikle læreres egne undervisningsforløb, få inspiration og bygge bro mellem uddannelser.
I Roskilde har man igennem 4 år arbejdet med et overgangsprojekt i naturfag (samt dansk og matematik). Modellen har været, at udskolingslærere og naturfagslærere fra ungdomsuddannelsesinstitutioner mødes tre gange i løbet af året i to halvdagsworkshops og en hel dag med naturfaglig leg.
Formålet med projektet er at støtte bedre overgange for eleverne mellem uddannelsesniveauer. Målene med projektet er:
- At skabe kendskab til og forståelse for progressionen i mål/krav, begreber og metoder i naturfag på tværs af uddannelsesniveauer
- At skabe gensidigt kendskab og netværk mellem undervisere på tværs af uddannelsesniveauer i uddannelsesbyen Roskilde
- Kompetenceudvikling i form af faglig sparring og en dag med mulighed for fordybelse og en undersøgende eksperimenterende tilgang til naturfag