Københavns Kommune vil anvende makerspaces til at skabe inkluderende læringsmiljøer på ni folkeskoler og to specialskoler på Nørrebro og Bispebjerg.
Det er et distrikt med en meget stor andel af udsatte børn og unge, og projektet fokuserer på at få flest muligt elever til at opleve motivation og deltagelsesmuligheder i undervisningen ved at give dem mulighed for at arbejde undersøgende og eksperimenterende.
Målet er at skabe højere grad af chancelighed gennem udvikling af nye færdigheder for områdets børn på tværs af socioøkonomiske forhold, etnicitet og køn.
Projektet bygger ovenpå eksisterende netværksorganisering i teknologinetværk og har fokus på at inddrage de fagprofessionelle på de lokale skoler i etableringen af makerspaces og i tilrettelæggelsen af teknologiforståelse i deres fag. Udover at etablere nye læringsmiljøer på de 11 skoler på Nørrebro og Bispebjerg prioriterer projektet kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere og videreudviklingen af teknologinetværket.