De nye escape rooms bliver skabt med det formål at gøre matematik og dansk krigshistorie sjovt at lære om, samtidig med at det styrker klassernes fællesskab og samarbejdsforståelse.
De nye escape rooms kommer i praksis til at være rum i Garderhøjfortet, der bliver indrettet efter kunstens regler for at skabe den rette stemning. Rummene bliver blandt andet indrettet med møbler fra fortets tid, så eleverne føler, de rejser tilbage i tiden. Her skal eleverne løse en række opgaver, der er matchet til deres niveau. Udfordringerne kommer til at have varierende karakter, men fælles for dem er, at eleverne skal bruge vinkelmålere, passere, kodebrydning osv. til at løse de opgaver, der i sidste ende tillader, at de kan forlade rummet. En opgave kan eksempelvis være at finde indstillingen på nazisternes krypteringsmaskine Enigma eller indstille vinklen på en kanon, så den rammer målet.
Foruden de matematiske escape rooms på Garderhøjfortet skal bevillingen også bruges til at lave kurser og undervisningsforløb, som matematiklærere kan tage fat i for at få eleverne til selv at udvikle og designe deres egne matematiske escape rooms på skolerne.Den sidste del af bevillingen skal bruges til at lave webbaserede escape rooms, som lærere kan tage med ind i klasserne og projektere op på en storskærm.