Marsbasen

Institut for Naturfagenes Didaktik har modtaget midler fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle et læringsspil til Fysik C, Marsbasen, hvor eleverne sammen fortæller og udspiller historier om at bygge en base på Mars. Der vil blive udviklet en række scenarier á 90-100 minutters varighed, som kan spilles enkeltstående eller kædes sammen til at dække hele pensum i Fysik C. Den historie, eleverne oplever, drives af deres faglige valg, kunnen og udførelse af opgaver og eksperimenter. Hvis eleverne laver fejl, får det konsekvenser for historien, men eleverne får også feedback, som de kan bruge til at prøve igen og dermed ændre historien. Projektet involverer brobygning mellem lærere, læringsspildesignere og forskere, og derfor er et antal gymnasier involveret i udviklingsprocessen.

Praktisk information

Projektstart/Periode

februar 1, 2019 - februar 1, 2022

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Jesper Bruun, jbruun@ind.ku.dk

Projektkategorier

Projektfokus

  • Problemorienteret undervisning

Projektelement

  • Forskning
  • Undervisningsudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Program (varig indsats)
Efteruddannelse af naturfaglige gymnasielærere. BRIC afholder hvert år en workshop for gymnasielærere.
8. og 9. klasserne deltager sammen med almindelige diplomingeniørstuderende.
  • Program (varig indsats)
KlimaZirkus har til formål at hjælpe fremtidige generationer med faglig viden, innovationskompetencer og motivation til at arbejde med klima.
Skip to content