Makerspaces i Greve kommune – For alle

I Greve skal der skabes en ny kultur for undervisning i designbaseret teknologiforståelse, og der skal oprettes makerspaces på alle kommunens skoler. De første faciliteter bliver etableret på tre pilotskoler, hvorefter der i etaper bliver oprettet  makerspaces på kommunens øvrige ni skoler. Mindst ti lærere på hver skole skal have kompetenceudvikling i at arbejde med undersøgende undervisningsforløb med brug af nye teknologier målrettet teknologiforståelsesfaget.

Helt konkret tager projektet udgangspunkt i den enkelte skoles egne ønsker og drømme i forhold til at arbejde ud fra en designorienteret tilgang til teknologiforståelse og arbejdet med makerspaces. Dermed vil hver skole sætte deres eget præg på deres skoles makerspace. Nogle skoler vil få lejlighed til at etablere en fuldt udrustet maskinpark, indeholdende maskiner såsom lasercutter, 3D-printere, folieskærer, varmepressser mm. Mens andre skoler vil have mere fokus på designprocessen, hvor elever og lærere får mulighed for at fordybe sig i en af designfaserne.

Fælles for projektet er, at skolernes viden og fællessprog om teknologiforståelse og makerspace udvikles over en fireårig periode. Det tager udgangspunkt i et kompetenceløft af lærerne på hver enkelt skole gennem udviklingsdage, aktionslæring og en specifik evaluering af arbejdet inden for hver fagrække.

Praktisk information

Projektstart/Periode

december 10, 2019 - december 10, 2024

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Rune Gråbæk, 61 79 79 40,

Projektkategorier

Projektfokus

  • Engineering
  • Faciliteter
  • Innovation og entreprenørskab
  • Teknologi

Projektelement

  • Undervisningsudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Science og leg bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener, begreber og teknologi.
  • Tidsafgrænset projekt
Projektet vil sætte fokus på og styrke grundskoleelevernes teknologiforståelse, digitale dannelse og praksisfaglige kompetencer.
  • Tidsafgrænset projekt
I Holbæk Kommune kommer et mobilt observatorium, drevet af Observatoriet i Brorfelde, til at rejse mellem de 18 skolefritidsordninger med science-oplevelser.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content