LEAPS står for Læring og Engagement gennem projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at øge læring og engagement hos elever i grundskolen generelt, og med særligt fokus på STEM-fagene.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
LEAPS er et helskoleprojekt, som omstiller folkeskoler til undervisning efter de pædagogiske principper bag projektbaseret læring. Konkret er LEAPS en undervisningsform, der tager afsæt i problemstillinger, og med kreativt og innovativt fokus integrerer alle (relevante) fag samt STEM-fagene; Science, Teknologi, Engineering og Matematik, i hvert undervisningsforløb, som typisk varer 6-8 uger.
Omstilling til LEAPS-skole er et forløb på i alt 5 år. Kata Fonden arbejder tæt sammen med LEAPS-skolerne under hele omstillingsprocessen. Dels med uddannelse af personale, dels med fokus på udvikling og fastholdelse af en 5-års skoleplan og løbende integration af værktøjer og metoder der kan facilitere omstillingen.