Kompetenceudvikling af engineering-lærere i kønsbevidst naturfagsundervisning

I projektet udvikler og udbyder den teknologiske alliance Engineering the Future med inddragelse af skoleledelser et kompetenceudviklingsmodul til uddannede engineeringlærere. Formålet med kompetenceudviklingsmodulet er at styrke lærernes bevidsthed om brugen af stereotyper i både sprog og handlinger. Forløbet vil desuden udfordre lærernes ubevidste fordomme og forestillinger om bl.a. kønsstereotyper og øge lærernes fokus på, hvilken betydning disse har for fx forventninger til forskellige elevtyper i undervisningen. Endelig vil forløbet styrke lærernes handlekompetence ved at vise, at en pædagogisk rammesætning med engineeringdidaktikken kan bidrage med variation ift. undervisningsformer, hvilket kan mindske kønsstereotypiseringen i naturfagsundervisningen og øge elevernes motivation.

Praktisk information

Projektstart/Periode

januar 1, 2022 - juni 30, 2024

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Ja

Projektholder

Anne Dorte Spang-Thomsen, Engineer the Future

Projektkategorier

Projektfokus

  • Engineering
  • Lige muligheder i STEM

Projektelement

  • Kompetenceudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Zoologisk Have KBH, Ishøj Kommune og Københavns Professionshøjskole arbejder sammen om fritidsaktiviteter, hvor børn i Ishøj bliver klogere på dyr og naturen.
  • Tidsafgrænset projekt
Projektet vil sætte fokus på og styrke grundskoleelevernes teknologiforståelse, digitale dannelse og praksisfaglige kompetencer.

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content