Københavns Professionshøjskole bidrager med dette projekt til at øge fremtidige læreres generelle bevidsthed om kønnets betydning i naturfagsundervisningen med henblik på at styrke alle elevers – og især pigers – muligheder for at deltage i naturfagsundervisningen. Projektet har fokus på at gøre kommende naturfagslærere i stand til kritisk og konstruktivt at tilrettelægge undervisning og udvikle pædagogisk praksis, der indtænker køn som et afgørende og konstant foranderligt vilkår i børns lærings- og udviklingsprocesser.
Gennem projektet udvikles undervisningsforløb for lærerstuderende, som styrker kønsbevidst naturfagsdidaktik på læreruddannelsen. Med udgangspunkt i en eksperimenterende tilgang, arbejdes med to ”laboratorier” om henholdsvis kønsbevidst pædagogik i den naturfaglige fællesprøve og kønsbevidst pædagogik i spændingsfeltet mellem naturfagsundervisning og folkeskolens naturfag, hvor der er fokus på lærerstuderendes praktikperiode i fysik og kemi. Laboratorierne gennemføres i samarbejde med lærere og studerende indenfor naturfag.
Der udvikles en hjemmeside, hvor både læreruddannere indenfor naturfag og undervisere generelt kan hente inspiration til en mere kønsbevidst praksis indenfor naturfagene.