Kønsbevidst pædagogik inden for undervisning i digital dannelse og teknologiforståelse

Professionshøjskolen UC NORD udvikler sammen med Aalborg og Gentofte kommuner viden og redskaber, der kan fremme en kønsinkluderende bevidsthed og pædagogisk praksis i digital teknologiundervisning. Gennem projektet tilvejebringes ny viden, der kan fremme en kønsinkluderende bevidsthed hos lærere og omsættes i konkrete handleanvisninger. Projektet vil desuden bibringe viden om pigers og drenges interesse- og motivationsmønstre omkring digital teknologi, og om hvordan mødet med den digitale kultur i skolen former henholdsvis pigers og drenges motivation samt hvilke pædagogiske tiltag og rammer, der fremmer og fastholder især pigers motivation og interesse i digital teknologi. Desuden vil projektet udvikle konkrete didaktiske modeller og materialer, der kan støtte lærerne i en kønsinkluderende praksis i forbindelse med undervisningen i digital dannelse og teknologiforståelse.

Praktisk information

Projektstart/Periode

januar 1, 2022 -

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Ja

Projektholder

Pia Susanne Frederiksen, UCN

Projektkategorier

Projektfokus

  • It og medier
  • Lige muligheder i STEM
  • Teknologi

Projektelement

  • Kompetenceudvikling
  • Undervisningsudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Zoologisk Have KBH, Ishøj Kommune og Københavns Professionshøjskole arbejder sammen om fritidsaktiviteter, hvor børn i Ishøj bliver klogere på dyr og naturen.
  • Tidsafgrænset projekt
Projektet vil sætte fokus på og styrke grundskoleelevernes teknologiforståelse, digitale dannelse og praksisfaglige kompetencer.

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content