Innovation-Science-Inklusion (ISI-2015)

ISI 2015 har med en kombination af innovation og naturfag arbejdet med at forbedre færdigheder inden for naturfagene blandt unge fra multikulturelle skoler for derigennem at få flere til at vælge en naturfaglig, gymnasial ungdomsuddannelse.

Dansk erhvervsliv vil i fremtiden mangle højtuddannet arbejdskraft inden for de naturvidenskabelige og tekniske fag. Vi ved, at de fagligt dygtige tosprogede unge i højere grad end etnisk danske unge vælger videregående uddannelser inden for især de tekniske fag – fx ingeniøruddannelserne. ISI 2015 byggede videre på denne tendens og har igennem 4 år arbejdet målrettet på, allerede i folkeskolen, at gøre endnu flere elever – både tosprogede og etnisk danske – motiverede til at tage en adgangsgivende gymnasial uddannelse.

Praktisk information

Projektstart/Periode

januar 1, 2009 - december 31, 2016

Projektstatus

Afsluttet

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Karin Mortensen, km@astra.dk

Projektkategorier

Projektfokus

  • Brobygning
  • Engineering
  • Innovation og entreprenørskab
  • Lige muligheder i STEM
  • Problemorienteret undervisning
  • Skole-virksomhed
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning

Projektelement

  • Åben skole
  • Kapacitetsopbygning
  • Kompetenceudvikling
  • Netværk
  • Undervisningsudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Science og leg bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener, begreber og teknologi.
  • Tidsafgrænset projekt
Zoologisk Have KBH, Ishøj Kommune og Københavns Professionshøjskole arbejder sammen om fritidsaktiviteter, hvor børn i Ishøj bliver klogere på dyr og naturen.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content