Hverdagsfysik i gymnasiet

Formålet med projektet “Hverdagsfysik” er at styrke elevers evne til at udføre naturvidenskabelige undersøgelser af hverdagsfænomener.

Igennem projektet tilskyndes elever til gennem den naturvidenskabelige arbejdsmetode, at arbejde med at be- eller afkræfte deres hypoteser om spørgsmål til ting,  der opleves i hverdagen. I projektet fokuseres på hypotesedannelse, eksperimentdesign, dataindsamling ved hjælp af sensorer og databehandling af resultater. Målet er,  at projektet vil styrke elevernes forståelse af den naturvidenskabelige metode og motivationen for at arbejde med naturvidenskabelige fag.

Materialet, der udvikles, vil for hvert forløb bestå af en introducerende video samt en e-bog, der guider eleverne til selv at opstille en undersøgelse af fænomenet.

E-bogen indeholder en begrebsafklaring af situationen og vejleder eleverne til at designe deres egne naturvidenskabelige undersøgelser ud fra en række afklarende spørgsmål. Dermed bliver eleverne i stand til selv at opstille hypoteser, designe eksperimenter, databehandle og finde frem til hvad der kan konkluderes. Der udvikles i projektet 18 samhørende videoer og e-bøger. PVideoerne og e-bøgerne vil være til rådighed på Youtube kanalen Scienceguides og på www.testoteket.dk.

Praktisk information

Projektstart/Periode

februar 1, 2019 - februar 1, 2021

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Søren Storm, info@undervisningsfysik.dk

Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

Science og leg bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener, begreber og teknologi.
Morsø Kommune vil kompetenceudvikle alle lærere og ledere og uddanne vejledere på alle skoler, så makerspace kan blive implementeret i de enkelte fag.
Skip to content