Hestekræfter – motorsport på skoleskemaet

Hestekræfter – motorsport på skoleskemaet var et tværfagligt forløb, som skulle give eleverne skolefaglige vinkler på motorsporten.

Hestekræfter – motorsport på skemaet var et undervisningsforløb for 7.-10. klasse. Projektet bød på et fire-ugers undervisningsforløb, hvor elever og lærere skulle ud på gokartbaner og prøve sporten af, samtidig med at de indsamlede data til brug i undervisningen. Forløbet skulle understøtte og fremme elevernes interesse for de naturvidenskabelige fag og øge interessen for at søge ind på erhvervsuddannelserne.

Eleverne blev præsenteret for EUD, herunder mekaniker, pladesmed, autoelektriker mm. samt teknisk mekanisk forståelse (motorlære). Ligesom fagene matematik (algebra & statistik), fysik/kemi (energi og forbrænding) og idræt (fysisk træning) indgik i forløbet. I projektet samarbejder motorsportsklubber, EUD og folkeskole om at lede eleverne igennem et bredt tværfagligt forløb.

Praktisk information

Projektstart/Periode

juli 1, 2019 - juli 1, 2019

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Mikkel Bøyesen, mb@dasu.dk

Projektkategorier

Projektfokus

  • Brobygning
  • Eksterne læringsmiljøer
  • Fællesfaglig/tværfaglig
  • Skole-virksomhed
  • Teknologi
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning

Projektelement

  • Åben skole
  • Event
  • Undervisningsudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Science og leg bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener, begreber og teknologi.
  • Tidsafgrænset projekt
Science klubben arbejder med citizen science, hvor børn og unge kan indgå i konkrete forskningsprojekter på 10 science camps i både 2022 og 2023.
  • Tidsafgrænset projekt
Projektet vil sætte fokus på og styrke grundskoleelevernes teknologiforståelse, digitale dannelse og praksisfaglige kompetencer.
Skip to content