Projektet ville afprøve to fremtidsteknologier for at undersøge hvordan, og med hvilken effekt, helt nye teknologier kunne bringes ind i uddannelserne på forskellige niveauer.
Ved hjælp af to klassesæt med hhv. 3D-printere og NAO-robotter, kunne elever blive præsenteret og afprøve teknologierne gennem en række forløb på både grundskoler og ungdomsuddannelser.
Forløbene blev planlagt og blev fulgt af et forskerteam fra Syddansk Universitet, og gennem ca. 20 forløb blev der indsamlet viden om det undervisningsmæssige potentiale i teknologierne. Via følgeforskning blev der udviklet en generisk model for at arbejde med inddragelse af nye teknologier i undervisningssammenhænge.
I projektet blev der inddraget teknologier, som endnu ikke var udbredt hos forbrugere og skoler i stort omfang, men som i løbet af de følgende år ville blive. Målet var at være på forkant med udviklingen inden for anvendelsen af den nyeste teknologi i undervisning, både lokalt, nationalt og internationalt.
Projektet blev udviklet i samarbejde med lokale uddannelsespartnere, samt Syddansk Universitet, Teknologisk Institut og Protech Danmark.