Projektet skulle sikre, at lærere i København, Frederiksberg og Tårnby kommuner var godt klædt på til at skulle tage elever til eksamen i den fælles naturfagsprøve.
Anledningen var indførelsen af den fælles naturfagsprøve. Fra 2017 skal alle 9.klasser op i én samlet naturfaglig prøve, som dækker alle de naturfaglige fag. Samtidig skal der lægges mere vægt på at udvikle elevernes naturfaglige kompetencer end på faktuel viden. Metropol stod i spidsen for et kompetenceudviklingsforløb, som skulle klæde udvalgte skoler i Storkøbenhavn på til at løse denne kulturelle og organisatoriske udfordring.
Projektet skulle understøtte skolerne med at udvikle naturfaglige kompetencer hos eleverne, så de har forudsætninger for at kunne opfylde kravene i den nye, bundne praktisk-mundtlige fælles prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi. Projektets hypotese var, at dét der virker, er et stærkt teamsamarbejde og en stærk faglighed ud fra de lokale forhold. Projektets tilgang var dog fleksibel, så det kunne tilpasses den aktuelle virkelighed på de enkelte skoler i løbet af projektet. Det var planlagt, at de naturfaglige kulturer, som skolerne udviklede undervejs i kompetenceudviklingsforløbet, skulle deles skolerne imellem og efterfølgende offentliggørelses på EMU’en.