Evalueringsdesign Makerspaces i folkeskolen

Evalueringsprojektet formål er at skitsere modeller for potentialer og udfordringer, som kan bruges til at skabe de bedste rammer for etableringen af makerspaces både organisatorisk, didaktisk pædagogisk og læringsmæssigt.

Evalueringsprojektet er et samarbejde mellem VIA, DPU og Epinion støttet af Villum Fonden ift. at evaluere projekterne Villum fonden har støttet mht. etableringen af “Makerspaces som læringslaboratorier”. Evalueringsdesignet lægger op til at afdække læringsmiljøer og -rum, at belyse læreprocesser og læringsaktiviteter, at identificere lærerens didaktiske overvejelser og pædagogiske praksis.

Desuden skal evalueringsdesignet være medvirkende til at understøtte Villum Fonden i en eventuel justering samt prioritering ift. den strategiske indsats på området Børn, Unge og Science.

Evalueringen vil endvidere bidrage med feedback til de elleve kommuner, der har modtaget støtte til etableringen af makerspaces, både i relation til den enkelte kommune men også i et mere tværgående perspektiv. Den indsamlede viden og erfaring formidles ligeledes til interessenter med interesse i etableringen af makerspaces, hvilket vil ske via udarbejdelsen af mønstre og modeller, som bl.a. skitserer potentialerne og udfordringerne ift. udformning af læringsmiljøer og ift. pædagogisk praksis mhp. at understøtte meningsfuld brug og skabelse af rammerne til læring samt organiseringen af makerspaces.

Evalueringen afspejles i indsamling af tværgående kommuners individuelle data, spørgeskemaundersøgelser, case-studier, dokumentanalyser, interviews og mobiletnografi.

Praktisk information

Projektstart/Periode

januar 3, 2021 - december 30, 2025

Projektstatus

Igangværende

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Lillian Buus

Projektkategorier

Projektfokus

  • Engineering
  • Faciliteter
  • Innovation og entreprenørskab
  • Teknologi

Projektelement

  • Forskning
  • Kapacitetsopbygning
  • Kompetenceudvikling
  • Undervisningsudvikling
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Science og leg bidrager til, at børn i dagtilbud oplever og udvikler en legende tilgang til udforskning af naturvidenskabelige fænomener, begreber og teknologi.
  • Tidsafgrænset projekt
Projektet vil sætte fokus på og styrke grundskoleelevernes teknologiforståelse, digitale dannelse og praksisfaglige kompetencer.
  • Tidsafgrænset projekt
I Holbæk Kommune kommer et mobilt observatorium, drevet af Observatoriet i Brorfelde, til at rejse mellem de 18 skolefritidsordninger med science-oplevelser.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content