Brobygning 3.0

Brobygning 3.0 ønskede at vise unge en tydelig sammenhæng mellem uddannelse og muligheder på arbejdsmarkedet.

En af projektets centrale antagelser var, at unge fra ikke uddannelsesvante familier i særlig grad bliver motiveret til at tage en uddannelse, når der skabes en tæt forbindelse mellem centrale fagområder i undervisningen og fremtidige erhvervsmuligheder.

Projektet ville vise unge forskellige erhvervsmuligheder, skabe sammenhænge mellem fag (teori) og erhverv (praksis) samt afsøge alternativer til den traditionelle erhvervs- og uddannelsesvejledning ved hjælp af mentorvejledning. Aktiviteterne var blandt andet e-baserede undervisningsforløb og etableringen af mentorvejledning, hvor både virksomheder og de videregående uddannelsesinstitutioner var repræsenteret.

På den måde bidrog brobygningsforløbene til en læreproces, som havde til hensigt at ændre elevernes opfattelse af deres fremtidige uddannelses- og erhvervsmuligheder – en læreproces, som skulle bidrage til at flere unge valgte og gennemførte en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse.

Praktisk information

Projektstart/Periode

januar 31, 2014 - februar 28, 2016

Projektstatus

Afsluttet

Er projektet eksternt evalueret

Nej

Projektholder

Mona Høgh, mih@ucsj.dk

Projektkategorier

Projektfokus

  • Brobygning

Projektelement

  • Event
Flere projekter

Projekter med samme projektfokus

  • Tidsafgrænset projekt
Projektet vil sætte fokus på og styrke grundskoleelevernes teknologiforståelse, digitale dannelse og praksisfaglige kompetencer.
  • Tidsafgrænset projekt
Future Skills samler ambitiøse og talentfulde studerende fra erhvervsakademier og professionshøjskoler.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content