Gå til hovedindhold

Animationer af naturens fænomener

Animationer af naturens fænomener ©Naturanimation

Fokus for projektet Animationer af naturens fænomener var, hvordan animationer som læringsmiddel kan være med til at øge børn og unges interesse og forståelse for naturen og naturfaglige emner. 

Formålet med projektet Animationer af naturens fænomener var at bruge animationer som læringsmiddel i folkeskolen. Gennem udviklingen af et didaktisk animationskoncept skulle lærere udstyres med praktiske redskaber til at understøtte- og koble elevernes arbejde med animationer med naturfaglig viden. Eleverne skulle gennem arbejdet med animationer få øget motivation og viden om naturfagliglige emner.

Udviklingen af det didaktiske animationskoncept skulle sikre en kobling mellem animationsproduktion og naturfaglige begreber til gavn for elevernes fascination og forståelse for naturen og naturens fænomener.

I projektet har man arbejdet med seks indsatsområder: Udvikling af nyt didaktisk animationskoncept, læreguide til animationskoncept, animationsbank til undervisere, udbredelse til science-centre, national udbredelse, projektledelse, administration og evaluering. 

Projektet er et samarbejde mellem ASTRA, Naturvidenskabernes Hus, Økolariet, Science Talenter, VIA UC, Centeret for Uddannelse og Animation, Tumblehead, NEUC og fem lærere fra Houlkær Skole, Bøgeskovskolen og Egeskovskolen i Bjerringbro, Rødkjærsbro Skole og Søndermarkskolen.

Støttet af

Nordea-fonden
Budget på 3,5 millioner.

Deltagende institutioner

Naturvidenskabernes Hus , Astra, Via University College , Tumblehead, Science Talenter (Astra), Økolariet , Centeret for Uddannelse og Animation