Gå til hovedindhold

En million til festlige naturfagsaktiviteter i uge 39

Amager strandpark - Naturvidenskabsfestival 2018 - ©Astra - Foto: Ole Risbjerg Pedersen

En tur ud af huset, nyt grej eller særlige samarbejder. Takket være en millionbevilling fra Carlsbergs Mindelegat udbyder Naturvidenskabsfestival midler, der skal give undervisere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne mulighed for at få gjort deres ideer til virkelighed.

Naturvidenskabsfestival foregår over hele landet i uge 39, og det er skoler og ungdomsuddannelser, der selv skal stå for at arrangere aktiviteterne. Med et markant rygstød fra Carlsbergs Mindelegat på en million kroner bliver der nu mulighed for, at endnu flere kan skabe ekstraordinære oplevelser.

Det forventes, at omkring 80 projekter kan blive til virkelighed. Puljen kan søges af lærere i hele landet. Midlerne uddeles efter ansøgning og uddeles i portioner på op til 15.000 kroner. Dermed får rigtig mange undervisere mulighed for at virkeliggøre deres festivalideer.

“Festivalen og den økonomiske håndsrækning fra Carlsbergs Mindelegat giver en mulighed for at arbejde på nye måder ude på skolerne og dermed at få eleverne til at tænke i nye baner. Vi glæder os meget til at se, hvilke spændende og nytænkende ideer vi kan få mulighed for at støtte”


Programleder for Naturvidenskabsfestival, Pernille Vils Rasmussen. 

Oplevelser der styrker den naturfaglige kultur

Formålet med puljen er at stimulere elevernes nysgerrighed og skabe ekstraordinære oplevelser, hvor undervisningen i de naturvidenskabelige fag får en ekstra dimension i form af besøg af spændende mennesker, nyt udstyr eller ophold på steder, der sætter gang i nysgerrigheden.

Aktiviteterne kan samtidig bruges som motor for lærernes kompetenceudvikling, og de kan være med til at styrke de naturfaglige kulturer på de enkelte skoler og ungdomsuddannelser.

 

Søg inden for fire fokusområder

Puljen er fordelt på fire fokusområder, og ansøgerne skal søge inden for ét af dem:

A: Samarbejd med fagpersoner uden for skolen

Her arbejdes med virkelighedsnære tilgange, emner og problemstillinger sammen med en (lokal) samarbejdspartner - fx en naturvejleder, laborant, ingeniør, byplanlægger el.lign.

B: Sæt nye rammer

Vælges, hvis man vil arbejde undersøgende i ekstraordinære rammer eller med ekstraordinære materialer, fx klatrevæg, fisketur, skolehave, robotter eller udekøkken.

C: Udforsk nye metoder og få et kompetenceløft

Midler til aktiviteter, hvor pædagoger og lærere m.fl. har fokus på kompetenceudvikling inden for en metode eller et fagligt område, de ikke har erfaringer med.   

D: Styrk naturfaglige kulturer

Her er hovedformålet med aktiviteten, at skolen/gymnasiet vil bruge festivalen til at styrke naturfaglige kulturer, fx på skolen, i kommunen, som brobygning eller mellem organisationer.

Ansøgerne skal vælge et af de fire fokusområder, når ansøgningen udfyldes. Ansøgning om puljemidler skal være indtastet senest torsdag d. 16. maj kl. 12.00.