Gå til hovedindhold

Masseeksperiment om indeklima

Indeklima - Masseeksperiment - @Colourbox

Nu er tilmeldingen åben til Astras Masseeksperiment, der for tredje gang sætter indeklima på dagsordenen. Intet mindre end 60.000 elever landet over inviteres til at kortlægge indeklimaet i deres undervisningsmiljø. Dermed bliver det den største og mest omfattende måling i Masseeksperimenthistorien, og samtidig verdens største interventionsundersøgelse om indeklima. 

Eleverne skaber helt ny viden

Tidligere har Astras Masseeksperiment f.eks. vist, at børn, der cykler eller går til skole, koncentrerer sig bedre, at der er en sammenhæng mellem børns inkontinens og dårlige skoletoiletforhold, mens elever i 2019 kortlagde udbredelsen af plastforurening i hele landet. Resultater, der gav omtale i mange lande, og som senest er blevet optaget i tidsskriftet ’Nature Scientific Reports’.

”Masseeksperiment er et rigtig godt eksempel på kompetenceorienteret naturvidenskabelig undervisning. Eleverne arbejder med autentiske problemstillinger, der har relevans for dem selv, og de benytter undersøgelsesmetoder, som er lig dem forskerne benytter i virkeligheden. Alt sammen noget som er med til at motivere eleverne i undervisningen,” siger Lene Christensen, programleder for Masseeksperiment.

Masseeksperiment er et rigtig godt eksempel på kompetenceorienteret naturvidenskabelig undervisning.

Lene Christensen, programleder for Masseeksperiment

Også fokus på adfærd og trivsel

I år er eksperimentet bygget op som en såkaldt interventionsundersøgelse, med to CO2 målinger. Den første måling foretages på en dag, hvor eleverne har brugt deres klasselokale som vanlig. Det er den, der skal holdes op mod målingerne fra 2009 og 2014. Den anden måling foretages en uge efter, hvor eleverne har været ude i frikvarteret og luftet ud i mellemtiden. Begge dage undersøger eleverne, hvordan det påvirker mængden af CO2 i lokalet, deres koncentrationsevne og fysiske trivsel. Derudover måler eleverne belysning, lyd, efterklang og temperatur i deres eget undervisningsmiljø.

Masseeksperiment er et samarbejdsprojekt

Masseeksperiment 2021 bliver til i tæt samarbejde med forskere fra DTU. Professor og sektionsleder Geo Clausen og professor Jørn Toftum fra DTU Byg: Institut for Byggeri og Anlæg, der begge har været med til de to tidligere eksperimenter om indeklima i 2009 og 2014. 

Realdania støtter i år Astras Masseeksperiment med over 4 mio. kroner som en del af den filantropiske forenings løbende indsats for at forbedre indeklimaet i landets skoler. Alt for mange elever modtager i dag undervisning i lokaler, hvor luften er for tung, og hvor resultatet er koncentrationsbesvær og dårlig trivsel.

”Det er vi nødt til både sætte fokus på og lave om på. Med Masseeksperiment giver vi eleverne en unik mulighed for selv at dokumentere indeklimaet på deres egen skole – og hvordan det påvirker deres adfærd og koncentration i løbet af skoledagen. Jeg håber, at resultaterne kan være med til at sætte emnet på dagsordenen både på den enkelte skole, politisk og i den brede danske befolkning. Vi glæder os rigtig meget til at følge eksperimentet,” siger Anne Gade Iversen, projektleder i Realdania.