Gå til hovedindhold

Karensmindeskolen kåret som Årets Festivalarrangør 2020

Årets Festivalarrangør 2020 - Naturvidenskabsfestival 2020 - ©Astra - Foto: Michael Løgtholt

Karensmindeskolen i Støvring vandt i dag prisen som Årets Festivalarrangør til stor overraskelse for lærere og elever.


Kun en lille håndfuld ansatte på Karensmindeskolen vidste, hvad der skulle ske torsdag kl. 14: Skolen blev kåret som Årets Festivalarrangør, og dermed også som landets bedste til at skabe en god og lærerig Naturvidenskabsfestival for eleverne. Det er Astra, Danmarks nationale naturfagscenter, der står for kåringen.

Skolens lærere troede, at de blot var til torsdags-briefing, men pludselige tonede repræsentanter for Astra og politikere og embedsfolk fra Rebild Kommune frem på storskærmen for at overrække prisen. Overrækkelsen foregik online på grund af corona-restriktionerne. 

- Det var fantastisk at se vores naturfagsteams glade ansigter, da de fik beskeden. Vi er så stolte over, at vi på landsplan får denne anerkendelse af lærernes arbejde med at skabe science-oplevelser for eleverne. Prisen er et bevis på, at de kan noget særligt, når det handler om at give vores elever størst mulig faglig viden, færdigheder og motivation, siger viceskoleleder Jette Poulsen, som var en af de få, der vidste besked på forhånd.

Prisen som Årets Festivalarrangør gives til en skole, der skiller sig ud ved at bruge Naturvidenskabsfestival som drivkraft til at skabe og vedligeholde naturfaglige kulturer på skolen. Således er det i år Karensmindeskolen, der er udvalgt blandt cirka flere hundrede arrangører fx skoler, som alle afholder Naturvidenskabsfestival i uge 39. 

 - Fra Astras side vil vi gerne kvittere for det store arbejde og de flotte resultater, der er til daglig glæde for børn og unge her i Rebild Kommune. I er med til at skabe en stærk naturfaglig kultur i Danmark, hvor høj naturfaglig dannelse og stærke naturfaglige kompetencer tillægges stor værdi. Tak for det!, siger programleder for Naturvidenskabsfestival, Ea Eskildsen.

Science Fair for alle

Hvert år under Naturvidenskabsfestivalen arrangerer Karensmindeskolen Science Fair for skolens 700 elever, og i år er temaet Store opdagelser. Alle eleverne forbereder en fremlæggelse om et bestemt emne, som de fortæller hinanden om ved brug af opstillinger, boder og aktiviteter ved den store Science Fair om torsdagen. En dag, hvor eleverne også laver eksperimenter klassevis: De mindste elever tager på edderkoppejagt, mellemtrinnet bygger elmotorer og udskolingen varmluftballoner.

 - Jeg tror, at når eleverne cykler hjem fra dagens festivalarrangement, så har de fået en uforglemmelig oplevelse af, at naturvidenskaben er for alle og er noget, de kan være sammen om. Derudover bliver Naturvidenskabsfestival en tradition og kan dermed bruges som et redskab til at styrke den naturfaglige kultur på en skole, siger Ea Eskildsen. 

Med prisen følger en check på 15.000 kr., som naturfagsteamet og skolen kan bruge på lærerige og naturvidenskabelige oplevelser for eleverne.

Derfor skiller Karensmindeskolen sig ud

Naturvidenskabsfestival har i adskillige år været med til at skabe og vedligeholde naturfaglige kulturer ude på skolerne. Eleverne udvider deres naturfaglige kompetencer, og de lærer, hvordan god kommunikation foregår i forbindelse med formidlingen af deres projekter og forsøg. Derudover ønsker man, at eleverne opbygger sig et godt fællesskab omkring naturvidenskaben.

Lige netop dét er Karensmindeskolen særligt gode til. De har fået skabt en stærk naturvidenskabelig kultur på deres skole, og Naturvidenskabsfestival er blevet en fast tradition. Der er store ambitioner, tværfagligt samarbejde og vedholdenhed på Karensmindeskolen. 

 - Jeg ved, at I plejer at være sammen hele skolen sammen, på tværs af årgange, men det kunne desværre ikke lade sig gøre i år på grund af corona. Men I klør på alligevel, og lader jer ikke slå ud. I finder nye veje og har det lange sigte på, roser Ea Eskildsen skolens lærere og elever.

Herfra er det blot at håbe på, at fællesskabsfølelsen og den høje naturvidenskabelige faglighed vil brede sig som endnu større ringe i vandet. Vi glæder os i hvert fald til at følge skolernes mange Naturvidenskabsfestivaler i de kommende år. Endnu engang stort tillykke til Karensmindeskolen med deres nye titel! 

Begrundelse - Uddrag fra talen til Årets Festivalarrangør 2020

“Som sagt har Naturvidenskabsfestival mange år på bagen, og vi har erfaret at selv om festivalen kun foregår én gang om året, så kan den bruges som et af flere værktøjer til at skabe og vedligeholde naturfaglige kulturer fx på en skole. 

Gennem formidling af deres projekter bringer eleverne deres naturfaglige kompetencer i spil, særligt kommunikationskompetencer, fordi de bruger fagord, forklarer faglige sammenhænge og begreber ud fra de modeller og forsøgsopstillinger, de har med. Det sker i en sammenhæng hvor formålet alene er at formidle deres viden til en anden person - ikke fordi de skal bedømmes til en prøve eller eksamen.

Formålet med dagen er også, at eleverne får et fællesskab om naturfag. Jeg ved, at I plejer at være sammen på tværs af årgange, hele skolen sammen, men det kunne desværre ikke lade sig gøre i år pga. Corona. 

Alligevel så tror jeg, at når eleverne cykler hjem fra dagens festivalarrangement, så har de fået en uforglemmelig oplevelse af, at naturvidenskaben er for alle og er noget de kan være sammen om. 

For det andet bliver Naturvidenskabsfestival en tradition og kan dermed bruges som et redskab til at styrke den naturfaglige kultur på en skole

I har her på Karensmindeskolen gennem de seneste år brugt festivalen strategisk til netop det:

Som I selv skrev i en beskrivelse af arrangementet i 2019: “Vi håber, Karensmindeskolens Science Fair kan være startskuddet til et udvidet samarbejde på tværs af afdelingerne og dermed en styrkelse af naturfagskulturen i organisationen.“

Lene Vestergård - du er naturfagsvejleder her på skolen - og jeg talte i telefon med dig for nylig under dække af at høre, om jeres festival var påvirket af coronasituationen. I virkeligheden var det, fordi jeg skulle høre lidt mere om jeres tanker med arrangementet, kan du nok regne ud!

Du fortalte mig blandt andet, at fordi I havde sat jer for at holde festival for hele skolen, skulle indskolings- mellemtrins- og udskolingslærere mødes. Det har naturligt ført til et øget samarbejde mellem årgangenes lærere hele året rundt. Det har skabt en kultur, hvor ikke-naturfagslærere også støtter op om naturfagene og har kendskab til det arbejde der foregår i naturfagstimerne.

Det er sådan en lille historie, der er med til at vise at selv om Naturvidenskabsfestival kun er i denne uge, så betyder den mere end det.

På en måde kan man sige, at jeres Science Fair blot er frugtlegemet på en svamp - altså selve svampen. Men som enhver svampekyndig ved, så er der et kæmpe stort uset mycelium under jorden. 

For de, der er mere inde i fysikken, kan jeg sammenligne dagens Science Fair med en el-pære, der lyser. Alle ledninger, kontakter og strømkilden er skjult bag panelerne, men uden dette kredsløb lyser pæren ikke.

Skoleledelsen er en del af dette skjulte mycelium eller el-kredsløb. Naturfagsteamet er ikke alene om indsatsen - de bakkes op af en vidende og interesseret ledelse, der giver rammer til, at teamet kan arbejde med Naturvidenskabsfestival, bryder skemaet op i uge 39 og har en vilje til at sætte ting i gang.

- og i øvrigt selv går forrest og arrangerer en klimauge - Klima Rebild som kører lige om lidt (u 40-41). 

I har store ambitioner og vil gerne samarbejde med andre skoler og aktører i lokalområdet. Nogle gang lykkes det, og andre gange er der bump på vejen: Et år fik I afslag fra festivalpuljen, da I ville samle alle skolerne til en fælles Science Decathlon - og nu er der corona, som spænder ben. Men I klør på alligevel, og lader jer ikke slå ud. I finder nye veje og har det lange sigte på. 

Fra Astras side vil vi gerne kvittere for det store arbejde og de flotte resultater, der er til daglig glæde for børn og unge her i Rebild Kommune. I er med til at skabe en stærk naturfaglig kultur i Danmark, hvor høj naturfaglig dannelse og stærke naturfaglige kompetencer tillægges stor værdi. Tak for det!”.