Gå til hovedindhold

ABC for gymnasiet

Undervisning

Der skal ikke herske tvivl om, at Naturvidenskabens ABC er for alle uddannelsesniveauer. Men hvad er udbyttet helt specifikt på gymnasieuddannelserne? 

Astras Flemming Sjølin Bauer satte sig for nylig ned til en online samtale om netop dette med Claus Michelsen, som er en del af ekspertgruppen bag Naturvidenskabens ABC. Samtalen gav indblik i forventningerne til, hvordan gymnasielærere kan drage fordel af Naturvidenskabens ABC i deres undervisning. Claus Michelsen lagde ikke skjul på, at han ser mange muligheder i at bruge ABC’en på gymnasieniveau.

Fællesskab findes i tværfaglighed

Naturvidenskabens ABC kan benyttes på mange måder i undervisningen. Den er både nyttig for lærere og elever, og Claus Michelsen kom også ind på, at den bidrager til både tværfaglighed, almendannelse og forståelsen for vores hverdagsliv. ABC’en tager nemlig udgangspunkt i ti vigtige naturvidenskabelige erkendelser, som har haft en enorm betydning for vores samfund gennem tiden. Claus Michelsen har også allerede modtaget positive tilbagemeldinger fra netop gymnasielærere.

Matematik- og biologilærerne oplevede, at de bruger samme naturvidenskabelige begreber i deres undervisning, men på vidt forskellige måder. Det er svært for underviserne at navigere i, så selvfølgelig må det også være svært for eleverne. Derfor skal vi have skabt et fælles sprog, som åbner for undervisningen - også på tværs af fagene.

Claus Michelsen, professor ved SDU

Ikke en ABC på boghylden

Det er vigtigt at huske, at Naturvidenskabens ABC ikke kan stå alene. Der er meget arbejde i at udvikle og vedligeholde undervisningsmaterialet i tilknytning til ABC’en, så den ikke blot ender med at samle støv på boghylden. Det kræver engagement fra både gymnasierne, lærerne og eleverne. Alt det fortæller Claus Michelsen meget mere om i interviewet, som kan ses i fuld længde til det nationale netværksmøde for naturvidenskabskoordinatorer den 24. marts 2021.