Gå til hovedindhold

Big Bang giver brændstof til fagligheden

Engagerede deltagere til Big Bang 2017 - Foto: Thomas Evaldsen © Astra

Hvordan skaber vi sammenhæng mellem naturfagene og virkelighedens udfordringer? Hvordan får vi gjort de unge nysgerrige, så de slet ikke kan lade være med at interessere sig for naturvidenskab? Og hvordan kan vi blive klædt på til at opfylde målene i den nye strategi for naturfagene?

Det er blot nogle af de emner, der trækker naturfaglige undervisere og formidlere i hobetal til Big Bang-konferencen, som i år afholdes i Odense Congress Center 5. - 6. april.

Her mødes 1.400 undervisere, fagfolk, universitetsfolk mm. for at blive opdateret, skabe netværk og blive fagligt forkælet. Både gennem det store program med spændende oplæg og workshops, på messeområde og værksteder, hvor man kan afprøve de nyeste undervisningsmidler, og til de store oplæg med kendte naturvidenskabelige profiler.

Der er brug for, at vi bliver dygtigere til at dele viden om, hvordan man skaber den bedste og mest motiverende undervisning. Det mødes vi om på Big Bang, men det skal vi også gøre resten af året."

Direktør Mikkel Bohm, Astra

Nyt fokus på naturfagene

Naturfagene får rigtig meget politisk opmærksomhed i 2018. I marts offentliggjorde regeringen sin naturvidenskabsstrategi med fokus på bl.a. elevernes motivation, lærerkompetencer, faglig fornyelse, talent og lokal politisk prioritering af naturfagene. Sideløbende vil regeringen i april lancere en teknologipagt med fokus på offentlige/private samarbejder om at styrke STEM-kompetencer. Begge udspil fokuserer på samarbejde og koordinering.

“Det er rigtig godt, for der er brug for, at vi bliver dygtigere til at dele viden om, hvordan man skaber den bedste og mest motiverende undervisning. Det mødes vi om på Big Bang, men det skal vi også gøre resten af året. Med de politiske udspil i ryggen har vi en anledning til at tale sammen på tværs af institutioner, organisationer og politiske lag. På den måde kan vi blive endnu dygtigere og levere undervisning i verdensklasse - til gavn for elevernes dannelse og for samfundet,” siger direktør Mikkel Bohm fra Astra.

Fra verdens begyndelse til fremtiden

I år åbnes konferencen af Troels Petersen, som er lektor i partikelfysik ved Niels Bohr Institutet og som arbejder med ATLAS-eksperimentet på CERN, det internationale forskningscenter ved Genève i Schweiz. Han modtog i 2015 KU Science’s formidlingspris og fortæller ved Big Bang-konferencen historien om menneskets tilblivelse: fra Big Bang til det Moderne Menneske.

Som afslutning på konferencen ser Nikolaj Sonne, journalist og studievært på DR's techmagasin 'So ein ding', ind i fremtiden med sit oplæg. Han tager deltagerne med ind i en verden af robotter, kunstig intelligens, selvkørende biler, Internet of Things og meget mere. Hvordan kom vi hertil, og hvor er det, vi - måske - er på vej hen? Alt er forbundet, og fremtiden er ikke, hvad den har været - den er mere gak og på mange måder nok tættere på, end vi tror.

Naturfagenes Roskilde Festival

Big Bang er af deltagere blevet kaldt naturfagenes Roskilde Festival, fordi det er så svært at vælge mellem de mange fede ting, man gerne vil.

Det er meget inspirerende, og jeg har glædet mig til at være med. Men det er svært at vælge - jeg ville gerne have kunnet være to steder på én gang.

Mona Hassan, Abildgårdskolen, på Big Bang i 2017

Konferencens program er spækket med spændende oplæg, workshops, værksteder og messe.

Alt efter behov og interesser kan deltagerne blive opdateret på den nyeste forskning, lære nye undervisningsmetoder, teste nye læremidler og blive inspireret til at skabe den mest spændende undervisning for alle elever - både de talentfulde og dem, der skal have lidt ekstra madding for at bide på.

Se hele Big Bang-programmet her

Konferencen har ni spor, der hver har et væld af forskellige oplæg og workshops. Flere spor byder ind med bidrag til, hvordan man med sin undervisning bygger bro mellem naturvidenskaben og vores hverdag - sådan at de unge bliver klædt på til gøre en indsats for at sikre fremtidige generationer her på Jorden, bl.a. spor 5 - Fremtiden er grøn og spor 6 - Engineering og teknologi.

Naturfag for fremtiden

Andre spor tager fat på lærerens didaktiske redskaber - hvad er det, der skal til for at fange interessen for de naturvidenskabelige fag - og fastholde den.

Den problematik tager konferencens internationale taler fat på fredag morgen. Christine Cunningham er uddannet M.A. i biologi fra Yale University og ph.d. i naturvidenskabelig didaktik. Hun har grundlagt projektet Engineering is Elementary, som arbejder med at indføre engineering i undervisningen - lige fra børnehave til high school. Programmet omfatter indtil videre 13 millioner studerende i USA. På Big Bang fortæller hun, hvorfor alle børn bør arbejde med engineering, allerede inden de kan stave til det.

Mette Krogh fra Sopienborgskolen i Hillerød er på Big Bang med kollegerne:

“Vi bliver opdateret på den nyeste forskning, og vi får et fællesskab i faggruppen - vi er 11 af sted. I går var jeg bl.a. på mikroskopikursus, det var rigtig rigtig godt - helt hands on, det kan man ikke læse sig til. Og så kan jeg holde mit netværk ved lige.”

Se filmen fra Big Bang-konferencen 2017

Årets store inspiration

Blandt de mange deltagere er der rigtig mange, som ser Big Bang-konferencen som et must - en årligt tilbagevendende begivenhed, som er vigtig for deres undervisning. En af dem er Anja Hjort fra Hardsyssel efterskole:

"Det er tredje gang, jeg er på Big Bang-konferencen. Jeg bliver meget inspireret, det er det eneste sted, hvor vi kan blive opdateret på den måde og får input udefra - vi lever jo lidt i vores egen lille boble. Det var først i forbindelse med oplægget om fælles prøve, at jeg fandt ud af, at der var en naturfagskoordinator."

Også Erik B. Olesen fra Odense Katedralskole et begejstret for at deltage:

"Jeg kommer for at blive inspireret, for at møde en masse spændende mennesker og for at skabe netværk. Det er sjældent, man kommer herfra uden nye kontakter. Og på messen kan man finde alt, hvad er der af nyskabelser. Mærkeligt, at der ikke er flere gymnasielærere med."