Gå til hovedindhold

11 kommuner deler ud af deres viden

UdviklingsRum - Furesø/Fiskebæk - Foto: Søren Rafn

Sådan styrker vi den naturfaglige undervisning

I forbindelse med slutseminar for Astras UdviklingsRum 2017-2019 deler 11 kommuner ud af deres erfaring med at styrke den naturfaglige undervisning. Det foregår den 27. november i Nyborg. 

UdviklingsRummet er et 2-årigt forløb, som Astra har faciliteret for 11 kommuner med målet om at udvikle kommunernes naturfagskulturer med afsæt i en kommunal naturfagsstrategi.

“Kommunerne har forskellige udfordringer og muligheder for at styrke deres naturfagsindsats, og derfor er der et stort behov for videndeling og erfaringsudveksling på tværs af kommunale grænser. Med UdviklingsRum tilbyder Astra kommunerne en arena, hvor de kan lære af hinanden”, siger Heiko Buch-Illing, forankringschef i Astra. 

“Kommunerne har forskellige udfordringer og muligheder for at styrke deres naturfagsindsats, og derfor er der et stort behov for videndeling og erfaringsudveksling på tværs af kommunale grænser. Med UdviklingsRum tilbyder Astra kommunerne en arena, hvor de kan lære af hinanden.”

Heiko Buch-Illing, Forankringschef i Astra. 

Slutseminarets formål er at skærpe den politiske opmærksomhed om potentialet i kommuners strategiske indsatser på naturfagsområdet. Repræsentanter fra Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Regioner og Kommunernes Landsforening sætter kommunale naturfagsstrategier i perspektiv. Og på vegne af KL’s Børne- og Undervisningsudvalg holder borgmester Sofia Osmani, Lyngby-Taarbæk Kommune, det afrundende indlæg. Borgmesteren glæder sig til at være med til at sætte det kommunale perspektiv på et nationalt naturfagsløft ved slutseminaret, for som hun siger: "I Lyngby-Taarbæk har vi i flere år haft særligt fokus på de tekniske og naturvidenskabelige fag, hvilket har givet os gode erfaringer. Tilsvarende har andre kommuner også gode erfaringer og inspirerende eksempler – og vi kan derfor lære meget af hinanden, når naturfagene skal løftes.”

” I Lyngby-Taarbæk har vi i flere år haft særlig fokus på de tekniske og naturvidenskabelige fag, hvilket har givet os gode erfaringer. Tilsvarende har andre kommuner også gode erfaringer og inspirerende eksempler – og vi kan derfor lære meget af hinanden, når naturfagene skal løftes.”

Sofia Osmani, Borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune og medlem af KL’s Børne- og Undervisningsudvalg.

Tilmeldingen er åben frem til 14. november

Den primære målgruppe for seminaret er politikere, forvaltningsledere og kommunale naturfagskoordinatorer. Tilmelding er mulig frem til den 14. november 2019 her.