![Fælles kickoff november 2017 Deltagere lytter til en præsentation](https://astra.dk/wp-content/uploads/2022/03/skh6qzu2bp-1024x683.jpg)
- Netværk
- >
- UdviklingsRum for kommuner 2021-22
- >
- Tidligere UdviklingsRum for kommuner
- >
- Fælles kickoff november 2017
Fælles kickoff november 2017
Den 28. og 29. november 2017 var der i Nyborg et fælles kickoff- og planlægningsdøgn for tilmeldte koordinator-teams samt berørte konsulenter fra Astra.
UdviklingsRum 2017-19 (UR) blev sat i gang med introduktion til "brugercentreret strategiudvikling" og fælles planlægning af aktiviteter for det to-årige forløb.
Mødet gav desuden inspiration fra en strategiproces i Næstved Kommune og satte kommuners udvikling af naturfagsområdet i sammenhæng med regioners indsats på naturfagsområdet, især i medfør af den kommende nationale teknologipagt.
Mødets mål
- Afprøve en metode til brugercentreret design af løsninger på en kommunal udfordring
- Styrke koordinator-teams og netværk imellem dem
- Aftale brug af brugercentreret design frem mod Midtvejsseminar m. politikere i 2018
- Aftale tid og sted for projektets aktiviteter frem til udgangen af 2019
Deltagere
Teams af UR-koordinatorer samt relevante konsulenter fra Astra’s Forankringsafdeling.
Program med deltagerliste
Alle 12 tilmeldte kommuner var repræsenteret - se her
Noter fra udvalgte programpunkter
1. Velkomst og introduktion til forløbet med UdviklingsRum 2017-19
Mødelederen brugte denne præsentation undervejs og fremhævede:
- at UR er integreret del af Astras generelle kommunale indsats og udvikler denne,
- at kommunernes tilsagnsbrev udstyrer deres teams med et mandat,
- at kommunerne har forpligtet sig på en række del-leverancer,
- at en naturfagskoordinatorfunktion kan skabe samspil mellem styringskæden og uddannelseskæden i en kommune,
- at processen med at udvikle en naturfagsstrategi kan udnyttes til målrettet at styrke det sociale netværk af naturfagsaktører, der kan sikre varige effekter af en naturfagsstrategi og en styrket naturfaglig kultur i kommunen,
- at kommuners udvikling af en naturfagsstrategi også er en politisk proces, der påvirkes af udefrakommende forhold som f.eks. en national naturvidenskabsstrategi, en national/regional teknologipagt eller FN’s verdensmål.
2. Afprøvning af “bruger-centreret design” som metode til at udvikle innovative strategier og planer i en kommune med Nyborg som case.
Afprøvningen blev gennemført i fem grupper (A, B, C, E og F)
- Øvelses-udfordring:
“Hvilken udfordring kunne Nyborg Kommune prioritere ved en evt. udvikling af en naturfagsstrategi?” - Casebeskrivelse:
Nyborgs naturfagsområde set udefra gennem Astra-briller - Interviews med 10 informanter fra Nyborg.
3. Øvelsesforløb i fem grupper med produktion af
- 1 x video m. pitch af gruppens tegning
- 2 x tematiserede observationer
- 1 x SWOT-analyse
- 1 x tegning m. reframed udfordring
Lær grafisk facilitering - YouTube-kursus
To inspirationsindlæg
- “Lærestreger fra organisering af en flerårig proces til udvikling af en kommunal strategi og implementeringsplan”
/Innovationskoordinator Anne Bach Nielsen,
Center for Uddannelse, Næstved Kommune
Se præsentation - Hvordan bliver en regional Teknologipagt til noget, kommuner og elever mærker? /Udviklingskonsulent Per Egedal Iskov, Region Midtjylland, Viborg
Se præsentation
Opgjorte evaluerings- og spørgeskemaer
Hjemmeopgave
Hvordan vil teamet organisere sin strategiudvikling?
- med styregruppe og hvem?
- med følgegruppe og hvem?
- med “brugere” og hvem?
- med “synlighed” og hvordan?
Udvalgte slides til inspiration - se her
Produktkrav: En A4-tegning klar til deling pr. 1.3.18.
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.