Elev kigger

Fremme og kvalificering af unges valg af naturvidenskab i gymnasiet

Hvad kan gymnasierne gøre for at fremme og kvalificere unges valg af naturvidenskab i deres gymnasiale uddannelse?

astra girl

Udfordringen

Mange unge oplever de naturvidenskabelige fag og studieretninger som:

  • fagligt svære
  • for de fagligt nørdede meget
  • forskelligt fra grundskolefagene
  • for de særligt målrettede
  • begrænsende for ens karriere og uddannelsesmuligheder
  • ikke alment dannende

 

Kilde: Ane Qvortrup, Professor og leder af Center for gymnasieforskning på Syddansk Universitet ved møde hos Astra maj 2021

astra girl

Spørgsmålene

Primo maj 2021 har Astra stillet følgende spørgsmål i netværket af naturvidenskabskoordinatorer på gymnasier der udbyder stx, htx eller hf uddannelser.

  • Hvad gør I som lærere og som skole for at motivere de unge til at vælge naturvidenskabelige fag i deres gymnasiale uddannelse?
  • Hvordan forsøger I som lærere og som skole at kvalificere de unges valg af naturvidenskabeligt indhold i deres gymnasiale uddannelse?
  • Hvor og hvornår kan din skole bedst gøre noget, der fremmer de unges valg af naturvidenskabeligt indhold i deres gymnasiale uddannelse?
astra girl

Svar

Naturvidenskabskoordinatorer på gymnasier i hele landet har givet deres bud på svar og delt deres erfaringer.

Her er nogle eksempler på koordinatorernes svar:

  • “.. at motivere elever er meget vigtigere i folkeskolen end i gymnasiet, derfor laver vi masterclasses for 8. og 9. klasser…”
  • “For eleverne er der et væld af frivillige naturvidenskabsaktiviteter, der forhåbentlig påvirker deres valg.”
  • “Vi snakker med de unge mennesker, om hvad deres interesser er, for at kvalificere deres valg af studieretning. Også dem, der er afklaret, kan have godt af at blive udfordret på deres valg.”
  • "Vi inviterer tidligere elever retur og lader dem holde oplæg for vores nuværende elever.”
astra girl

Astra håber, at svarene kan inspirere den lokale dialog rundt om på landets forskellige gymnasier.

N.B. Svarene dækker i udgangspunktet alene den enkelte naturvidenskabskoordinators personlige vurdering, holdning og erfaringer.

Hvis du/I har lyst til at supplere med nye ideer, tanker og erfaringer så skriv til Nanna eller Flemming. Vi vil løbende udbygge inspirations-dokumentet.

astra girl

Viden fra forskningen

Læs mere om fremme og kvalificering af unges valg af naturvidenskab i gymnasiet.

Til- og fravalg af de erhvervsgymnasiale uddannelser”, Artikel af Ane Qvortrup, professor og leder af Center for gymnasieforskning på SDU på Børne- og Undervisningsministeriets digitale læringsportal, emu.dk

Anne Sophie Madsen m.fl., EVA, Danmarks Evalueringsinstitut 2015: “Det svære uddannelsesvalg”. Rapportens fokus er valg af videregående uddannelse, men beskriver også unges studievalgprocesser generelt.

Der er brug for at: 

  • synliggøre naturvidenskabens alment dannende indhold 
  • oplyse om naturvidenskabelige studieretningers faktiske mulighed for at give adgang til karriere og uddannelser - også udover de naturvidenskabelige og tekniske
  • afdramatisere kravene for at kunne følge med i de naturvidenskabelige fag (men stadig være realistisk)
  • vise at fagenes forskellighed fra grundskolefagene også er en udvidelse af muligheder og perspektiver
  • præsentere mange forskellige unge med interesse for naturvidenskab som rollemodeller for eleverne 
  • give tillid til at naturvidenskab ikke nødvendigvis er sværere end sprog og samfundsfag
astra girl

Samarbejdspartner

 

N.B. I 2022/23 vil Ministeriets FIP-kurser særligt sætte fokus på overgang fra grundskolen til de gymnasiale uddannelser i de enkelte fag og overgang til videregående uddannelse. Kursernes omdrejningspunkt er elevernes faglige udvikling og motivation samt lærersamarbejde og videndeling gennem en praksisorienteret og dialogbaseret proces i det faglige miljø på den enkelte institution.

partner-logo
Line Kastorp Kok

Line Kastorp Kok

Konsulent

Line arbejder med netværk for kommunale naturfagskoordinatorer i Region Midtjylland og på det gymnasiale område.
Konsulent Flemming Sjølin Bauer

Flemming Sjølin Bauer

Konsulent

Flemming arbejder med netværk for naturfagskoordinatorer i Region Sjælland og Region Hovedstaden samt netværk for naturvidenskabskoordinatorer på gymnasierne.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content