Deltagere til et arrangement kigger på materialer

Tema om faghæfterne 2019

Baggrund for temaet

I 2017 foreslog den daværende undervisningsminister Merete Riisager en lempelse af fælles mål, der blev vedtaget i december 2017, og som har været gældende siden marts 2018.

Af den fremgår det:

"Med lempelserne af bindinger i regelsættet om Fælles Mål fastholdes fagenes formål og de 215 overordnede kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne, som bindende, mens de 3.170 underliggende færdigheds- og vidensmål gøres vejledende. De overordnede faglige mål for, hvad eleverne skal kunne i fagene, vil dermed være det samme, men med en øget frihed lokalt til at planlægge, hvordan man når dertil." Undervisningsministeriet

Læs om lempelserne hos Undervisningsministeriet.

astra girl

Læseplanerne bliver vigtigere

Lempelsen betyder, at hierarkiet i de dokumenter, der beskriver undervisningen i grundskolen, nu ser ud som på grafikken ved siden af. 

Find læseplanerne på Emu.dk

Pejlemærker

Efter indførslen af lempelserne blev der nedsat en rådgivningsgruppe, der formulerede fem pejlemærker for arbejdet med lempelserne. Disse pejlemærker blev grundlaget for læseplaner og undervisningsvejledninger i fagene.

  1. Færre bindinger skal give øget lokal og didaktisk frihed til skoler 
  2. Vejledningen skal forankres i folkeskolens formål
  3. Undervisningens tilrettelæggelse ud fra folkeskoleloven
  4. Faglige mål som central didaktisk kategori 
  5. Styrkelse af den professionelle dømmekraft
 
astra girl
Majbrit Keinicke

Majbrit Keinicke

Konsulent

Majbrit arbejder med NAFA-projektet samt med det nationale netværk for naturfagsvejledere.
hppbsfltqy

Thomas Sandholm Hald

Konsulent

Thomas arbejder med netværket for kommunale naturfagskoordinator i Nordjylland samt det nationale netværk for naturfagsvejledere.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content