
- Netværk
- >
- Kommunale naturfagskoordinatorer
- >
- Naturfagskompasset
- >
- Kompetenceudvikling
Kompetenceudvikling
Løft af kompetenceniveau på tværs af kommunen
Kompetenceudviklingen spænder ofte over hele børne- og ungeområdet i en kommune. Der er fokus på udvikling inden for og samspil mellem dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser.
Naturfagskoordinatoren kan spille en central rolle, da det ofte er den funktion i kommunen, der har overblikket over udviklingsbehovene og -potentialerne på alle niveauer i kommunen.
Den vigtigste ressource til styrkelse af kvaliteten af naturfagsindsatsen i praksis er pædagoger og naturfagslærere. Daginstitutioner, skoler og kommuner samarbejder løbende om at udvikle pædagogernes og lærernes kompetencer i kurser og uddannelsesforløb, der tilpasses de forskellige lokale ønsker og behov. Nationalt set er behovene for naturfagslærerne centreret omkring løftet til undervisningskompetenceniveau, særligt uddannelse af flere natur/teknologilærere.
Gør kompetenceudviklingsforløbet til en succes
De senere år har der været forsket mere og mere i, hvilke typer kompetenceudviklingsforløb, der giver det bedste udbytte. Der er efterhånden bred enighed om:
- at forløbene skal have et stærkt fokus på at udvikle den konkrete praksis til gavn for vores børn og unge
- at forløbene skal have en længere varighed - typisk over flere år
- at forløbene har indbygget en vekselvirkning mellem kursusdage med eksterne undervisere og udvikling i egen praksis hjemme på institutionen
- at man samler mange pædagoger, naturfagslærere eller naturfagsteams i en kommune i samme forløb
Denne type forløb kræver en stærk koordination og løbende opfølgning, som kan være en central opgave for den kommunale naturfagskoordinator.
Refleksionsspørgsmål
- Hvilke planer har kommunen for naturfaglig kompetenceudvikling?
- Hvordan er naturfaglig kompetenceudvikling integreret i sammenhængene mellem dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser i kommunen?
- Hvordan indtænkes faglige ressourcepersoner som naturfagskoordinatoren, skoleledelser og naturfagsvejledere i kompetenceudviklingen?
- Hvilke behov i kompetenceudviklingen vurderes som det største i kommunen?
Ressourcer
Projekter
Projekter
Projekter
Projekter
Hvad siger anbefalingerne til den nationale naturvidenskabsstrategi?
2.2 a Kommunerne etablerer faglig sparring og kompetenceudvikling for pædagogisk personale. Professionshøjskolerne igangsætter koordinerede indsatser for kompetenceløft af pædagogisk personale.
2.2 c Skoleledelser i grundskolen prioriterer fuld kompetencedækning i natur/teknologi, biologi og geografi i 2020 og understøtter en højere kompetencedækning gennem både skemalægning og efter- og videreuddannelse inden for fagene.
3.2 c Alle kommuner etablerer faglige fællesskaber, fx i form af netværk, for naturfagsundervisere og pædagogisk personale, der giver dem adgang til ny viden og styrker udviklingen af deres arbejde.
3.3 b Ledelser på hver enkelt grundskole og ungdomsuddannelse sikrer, at lærerne og det pædagogiske personale regelmæssigt mødes i faglige fællesskaber, fx ved at oprette og målbeskrive faggrupper/teams.
Naturfagskompasset
Dialogværktøj til videreudvikle den naturfaglige kulturForankring af naturfagskompasset
Hos politikere, forvaltning og lokal ledelseFysiske rammer
Kompetenceudvikling
For lærere og pædagogisk personaleNetværk for kommunale naturfagskoordinatorer
Samarbejde på langs
Sammenhæng i uddannelseskædenSamspil
Mellem forvaltninger og relevante aktørerSærlige initiativer i en kommune
Lokale initiativer, nationale events og samarbejde på tværs
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Naturfagskompasset
Dialogværktøj til videreudvikle den naturfaglige kulturForankring af naturfagskompasset
Hos politikere, forvaltning og lokal ledelseFysiske rammer
Kompetenceudvikling
For lærere og pædagogisk personaleNetværk for kommunale naturfagskoordinatorer
Samarbejde på langs
Sammenhæng i uddannelseskædenSamspil
Mellem forvaltninger og relevante aktørerSærlige initiativer i en kommune
Lokale initiativer, nationale events og samarbejde på tværs
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.