
- Netværk
- >
- Kommunale naturfagskoordinatorer
- >
- Naturfagskompasset
- >
- Forankring af naturfagskompasset
Forankring af naturfagskompasset
Det lange seje træk
En naturfagsindsats, der er forankret bredt blandt politikere, forvaltninger og ledelse på skoler og institutioner for 0-18-årsområdet, er en stærk og bæredygtig indsats.
Den sikrer det lange, seje træk med at skabe synergier i nationale, regionale, kommunale og lokale mål og derigennem udvikles kommunens naturfaglige kultur.
Spørgsmål til refleksion
- I hvilke kommunale dokumenter er naturfagsindsatsen beskrevet?
- Hvor er ansvaret for den kommunale naturfagsindsats placeret?
- Hvilke sammenhænge er der mellem de tiltag, der sker på kommunens skoler og institutioner og kommunens strategiske naturfagsindsats?
Kommunal naturfagsstrategi
Fælles strategi
Det anbefales, at naturfagsindsatsen er beskrevet i en kommunal strategi, politik eller handleplan, der er politisk vedtaget. Det betyder nemlig, at området prioriteres politisk og at der er taget stilling til, hvordan der skabes synergier med kommunens andre visioner, politikker og indsatsområder.
I processen frem mod en politisk vedtaget naturfagsstrategi spiller naturfagskoordinatoren en vigtig rolle. Blandt andet kan naturfagskoordinatoren sørge for, at de relevante aktører på naturfagsområdet bliver involveret i processen og på den måde skabe ejerskab og sikre implementeringen af strategien i praksis.
Best practices
Det vil være forskelligt, hvordan en kommunal naturfagsstrategi bliver udformet, og hvordan den relaterer sig til det øvrige kommunale arbejde.
Fælles for mange naturfagsstrategier er, at de:
- beskriver sammenhænge mellem forskellige indsatser, projekter og tiltag i kommunen på naturfagsområdet
- sikrer muligheder for samarbejde mellem centrale aktører på naturfagsområdet i praksisfællesskaber
- beskriver en kommunal tovholderfunktion, fx en naturfagskoordinator
- relaterer sig til nationale, regionale og andre kommunale mål og visioner for naturfagsområdet
Implementering af strategien
I flere kommuner følges arbejdet med implementeringen af naturfagsindsatsen i kvalitetsrapporterne samt ved opfølgende samtaler mellem forvaltning og skole- og institutionsledelser.
Der gode erfaringer med, at arbejdet med at udføre naturfagsstrategiens mål og handlinger i praksis er placeret i en gruppe på tværs af forvaltninger, institutioner og eksterne læringsmiljøer i kommunen. Det kan fx være styregrupper, naturfagsbestyrelser eller følgegrupper, som faciliteres af naturfagskoordinatoren.
Hvad siger anbefalingerne til den nationale naturvidenskabsstrategi?
3.2 a Alle kommuner formulerer en naturvidenskabsstrategi, som beskriver mål og rammer for det kommunale arbejde med naturvidenskab i dagtilbud og naturfag i grundskoler.
3.2 b Alle kommuner sikrer mindst én naturfagskoordinator, der koordinerer arbejdet med implementeringen af den kommunale naturvidenskabsstrategi.
3.2 d Alle kommuner monitorerer indsatsen i naturfagene i grundskolen i kvalitetsrapporterne og har fokus på, at det naturvidenskabelige perspektiv bliver integreret i arbejdet med en ny og styrket pædagogisk læreplan i dagtilbud.
Naturfagskompasset
Dialogværktøj til videreudvikle den naturfaglige kulturForankring af naturfagskompasset
Hos politikere, forvaltning og lokal ledelseFysiske rammer
Kompetenceudvikling
For lærere og pædagogisk personaleNetværk for kommunale naturfagskoordinatorer
Samarbejde på langs
Sammenhæng i uddannelseskædenSamspil
Mellem forvaltninger og relevante aktørerSærlige initiativer i en kommune
Lokale initiativer, nationale events og samarbejde på tværs
Har du spørgsmål
Skriv til astra@astra.dk
Naturfagskompasset
Dialogværktøj til videreudvikle den naturfaglige kulturForankring af naturfagskompasset
Hos politikere, forvaltning og lokal ledelseFysiske rammer
Kompetenceudvikling
For lærere og pædagogisk personaleNetværk for kommunale naturfagskoordinatorer
Samarbejde på langs
Sammenhæng i uddannelseskædenSamspil
Mellem forvaltninger og relevante aktørerSærlige initiativer i en kommune
Lokale initiativer, nationale events og samarbejde på tværs
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.