Nyheder - Ny Viden

Naturfagsnetværk styrker lærernes undervisningskompetencer

Baggrund for QUEST-projektet

QUEST-projektet involverede fem kommuner i Region Midtjylland fra 2011 – 2015: Århus, Holstebro, Horsens, Randers og Silkeborg. Formålet med projektet var at fremme læringen hos eleverne i grundskolens naturfag gennem en model for kompetenceudvikling af naturfagslærere, som satte skolen i stand til at opretholde en løbende, professionel udvikling af deres naturfagsundervisning. Kompetenceudviklingsmodellen, kaldet Q-modellen, bygger på et målrettet samarbejde i skolernes naturfagsteams med videndeling, kompetenceudvikling og inspiration “udefra” i form af et kommunalt fagligt netværk.

De kommunale naturfagsnetværk lever videre

Efter projektperioden sluttede var der i både naturfagteams på skolerne og i de kommunale netværk blevet udviklet en kultur for videndeling og samarbejde omkring naturfagsundervisningen – en naturfaglig kultur. Derfor valgte alle de deltagende kommuner også at drive de kommunale naturfagsnetværk videre. De gode erfaringer med den forskningsbaserede Q-model har efterfølgende inspireret andre projekter, som fx Engineering i Skolen, hvor al kompetenceudvikling foregår efter samme model.

Naturfagskoordinatorens vigtige rolle

I både projektperioden og i særdeleshed efterfølgende er naturfagskoordinatorerne vigtige aktører. Naturfagskoordinatorens rolle er blandt andet at sikre kvaliteten og holde fokus i det kommunale netværk med langsigtet og strategisk planlægning af netværksmøderne. Derudover kan naturfagskoordinatoren støtte de deltagende naturfagteams, fx ved deltage i nogle af fagteammøderne. Med et kommunalt naturfagsnetværk og naturfagteams på skolerne, begge med stærke kulturer, har kommunen og naturfagskoordinatoren en struktur og en kapacitet, som gør det lettere at implementere nye tiltag, som fx en national naturvidenskabsstrategi eller en ny naturfagsprøve.

Kontakt

Find de involverede kommuner på projektets hjemmeside og kontakt kommunernes naturfagskoordinatorer for at høre mere om deres erfaringer med kommunale naturfagsnetværk. Du finder kommunernes naturfagskoordinatorer på denne liste.

Aktuelt

Andre nyheder

EM Guld til Unge Forskere og en oplevelse for livet

For andet år i træk har Unge Forskere vundet guld ved EM i science 2023 netop afholdt i Bruxelles. Trods guld og glimmer er de tre finalister dog enige om, at det fedeste jo egentlig bare er at have været med.

30.000 elever på jagt efter bjørnedyr

Masseeksperiment er i fuld gang! 30.000 elever prøver kræfter med anderledes undervisning og bidrager til forskning i biodiversitet.

Projekt om fødevareproduktion med lavt energiforbrug vinder Unge Forskere Senior

19-årige Nanna Kalmar har udtænkt et projekt, der adresserer en af vor tids store udfordringer, nemlig hvordan vi kan dyrke plantebaserede fødevarer med et lavt energiforbrug.

12-årige Pavan vinder årets Unge Forskere junior

Pavan Venkatraman har fundet et effektivt og klimavenligt alternativt til tørretumbleren: En ventilator, der kun bruger fem procent af den energi, en tørretumbler bruger.

Elev med blå kittel og reagensglas i hånden

Kemiske stoffer påvirker indeklimaet i danske klasselokaler

Resultaterne Masseeksperiment 2021 viser, at klasseluften er fyldt med kemiske stoffer. Læs om situationen og hvad du kan gøre.

Skip to content