Nyheder - Ny Viden

Naturfagsnetværk styrker lærernes undervisningskompetencer

Baggrund for QUEST-projektet

QUEST-projektet involverede fem kommuner i Region Midtjylland fra 2011 – 2015: Århus, Holstebro, Horsens, Randers og Silkeborg. Formålet med projektet var at fremme læringen hos eleverne i grundskolens naturfag gennem en model for kompetenceudvikling af naturfagslærere, som satte skolen i stand til at opretholde en løbende, professionel udvikling af deres naturfagsundervisning. Kompetenceudviklingsmodellen, kaldet Q-modellen, bygger på et målrettet samarbejde i skolernes naturfagsteams med videndeling, kompetenceudvikling og inspiration “udefra” i form af et kommunalt fagligt netværk.

De kommunale naturfagsnetværk lever videre

Efter projektperioden sluttede var der i både naturfagteams på skolerne og i de kommunale netværk blevet udviklet en kultur for videndeling og samarbejde omkring naturfagsundervisningen – en naturfaglig kultur. Derfor valgte alle de deltagende kommuner også at drive de kommunale naturfagsnetværk videre. De gode erfaringer med den forskningsbaserede Q-model har efterfølgende inspireret andre projekter, som fx Engineering i Skolen, hvor al kompetenceudvikling foregår efter samme model.

Naturfagskoordinatorens vigtige rolle

I både projektperioden og i særdeleshed efterfølgende er naturfagskoordinatorerne vigtige aktører. Naturfagskoordinatorens rolle er blandt andet at sikre kvaliteten og holde fokus i det kommunale netværk med langsigtet og strategisk planlægning af netværksmøderne. Derudover kan naturfagskoordinatoren støtte de deltagende naturfagteams, fx ved deltage i nogle af fagteammøderne. Med et kommunalt naturfagsnetværk og naturfagteams på skolerne, begge med stærke kulturer, har kommunen og naturfagskoordinatoren en struktur og en kapacitet, som gør det lettere at implementere nye tiltag, som fx en national naturvidenskabsstrategi eller en ny naturfagsprøve.

Kontakt

Find de involverede kommuner på projektets hjemmeside og kontakt kommunernes naturfagskoordinatorer for at høre mere om deres erfaringer med kommunale naturfagsnetværk. Du finder kommunernes naturfagskoordinatorer på denne liste.

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på email
Aktuelt

Andre nyheder

Mimi Nielsen er deltager i Unge Forskere Junior

Vinderen af Unge Forskere Junior vil have os til at spise juletræer

Det bedste projekt nogensinde, siger juryen om 15-årige Mimi Nielsens idé med at gøre aflagte juletræer til et billigt og lettilgængeligt kostfibertilskud uden at det koster på klimakontoen. Tirsdag blev hun kåret som Årets Unge Forsker Junior.

Konrad deltager i Unge Forskere

Ung forsker vil skabe planteliv på Mars

Prisen som Årets Unge Forsker går til Konrad Basse Fisker, som vil brødføde de mennesker, som sendes på missioner til Mars ved at ændre på generne i spiselige alger, så de beskyttes mod planetens skadelige stråler. 

Unge Forskere finalister

Danmarks mest talentfulde unge forskere samles til finale

168 unge i alderen 10-20 år sidder som på nåle ved det store videnskabstræf Science Expo i Øksnehallen i København. Her dyster de om titlen som Årets Unge Forsker.

Tegning af pige og science

Ny hjemmeside til hele naturfagsdanmark

Velkommen til det nye Astra.dk. Vi har fokus på at gøre det nemt for dig at finde alt det gode, vi har på hylderne.

Elev laver målinger til Masseeksperiment

Dårligt indeklima påvirker skoleelevers trivsel

Resultaterne af Masseeksperiment 2021 på danske skoler viser, at CO2-niveauet i klasselokalerne ikke har ændret sig siden en tilsvarende, landsdækkende måling i 2009. Undersøgelsen viser samtidig for første gang i meget stor skala, at den dårlige luftkvalitet påvirker både elevernes trivsel og koncentrationsevne.