Gå til hovedindhold

Naturfag i spil 2012

Her på siden kan du finde præsentationer fra årets, og tidligere udgaver af "Naturfag i spil" - en konference med fokus på de tværfaglige trinmål, arrangeret i samarbejde mellem Centre for Undervisning ved VIA UC og UC Nord, samt Astra.

Naturfag i spil 2012

Fælles oplæg

Fremtidens nanoteknologiske medicin 
Hør om hvordan Aarhus Universitet forener flere af naturfagenes grunddiscipliner for at kunne bidrage til den tværfaglige forskning i fremtidens nanoteknologiske medicin. Biologi, kemi, fysik og medicin arbejder sammen om fremtidens medicin.
ved Anders Hauge Okholm, phD-studerende ved iNANO og molekylærbiologi Aarhus Universitet.
 
Fællesfaglige trinmål i naturfagsundervisningen 
Orientering om rammer og bestemmelser, og konkrete bud på emner og organisering af undervisningen
ved fagkonsulent for biologi, geografi og natur/teknik Keld Nørgaard, Ministeriet for Børn og Undervisning
 

Workshops - tværfaglige trinmål i praksis

Nano-teknologi i praksis (Workshop A)     
Byg en solcelle med brombær-mos og titandioxid -  og få et nanokit med hjem, så du kan fortsætte forsøgene i klassen. Nano-science Center fra Københavns Universitet giver en introduktion til deres undervisningsmaterialer og praktiske øvelser.
ved Freja E. Storm og Aske Gejl, Nano-science Center, Københavns Universitet
Læs mere på nanotek.nu
 
Brød og enzymer (Workshop B)     
Den kemi, biologi og fysik der er gemt i bagerens tryllestøv danner basis for megen læring - og ser man på dyrkningsforhold og kulturelle forskelle er også basis for at inddrage geografien i et sådant emne. Få konkret inspiration til at bruge brød som tværfagligt emne.
ved lærer Ulla Ovesen, Låsby Skole
 
Ioniserende stråling i sundhedssektoren (Workshop C)     
I denne workshop vises hvordan fagene fysik/kemi, biologi og geografi spiller sammen – både teoretisk og praktisk og på den måde giver eleverne mulighed for at tilegne sig en sammenhængende forståelse af den komplekse verden, der omgiver dem.
Ved lektor og lærebogsforfatter Eva Totzki, Læreruddannelsen Zahle
 
The Fittest will survive – Bæredygtighed (Workshop D)     
Eleverne landsættes virtuelt i grupper på øde øer uden el og rent vand. Eleverne udvikler og opbygge et bæredygtigt samfund, hvor udnyttelse af havets biologi, bølgernes fysik, vandets kemi og vindenes geografi er væsentlige faktorer i egen overlevelse.
ved lærer og naturfagskoordinator Aff Hjarnø, Stevns
Supplerende materiale: Emner til naturfag 2010-13 ; Biotop plan 7. klasse 2011; Fitness og sundhed; Kulstofkredsløbet; Vandets kredsløb; Sundhed fælles fagligt med naturfag og idræt 2012
 
NØRD-Akademiet (Workshop E)    - AFLYST pga prisuddeling i Thailand
NØRD-Akademiet er DR`s nye satsning til naturfagene 7.-9. klasse. NØRD-Akademiet tager ud-gangspunkt i de flerfaglige trinmål og vil bl.a. indeholde videoklip med fascinerende demonstra-tionsforsøg, konkrete elevforsøg, spil quizzer, lærerbaggrund mv. Læs mere her
ved Nørderne Emil og Kåre, Danmarks Radios Nørdredaktion
 
Læseguide og tekstforståelse (Workshop F)
Det er almindeligt anerkendt, at faglig læsning skal foregå i naturfagsundervisningen, hvis indsatsen for alvor skal virke. Læseguiden er et konkret svar på dette spørgsmål. Hør om, hvordan en læseguide kan støtte eleverne i at læse fagtekster med forståelse og fagligt udbytte.
ved Ph.d.-stipendiat og lektor Jesper Bremholm, DPU, Aarhus Universitet
Læseguide og supplerende materiale:
10 bud for læseforståelse og læseguides; Læseguide - samlet inspirationshæfte; vejledning til læseguide; værktøjskasse til læseguides - skabeloner; layout-skabelon til læseguide
 
Brug vejret i undervisningen (Workshop G)
Få konkrete input, der gør det nemmere at forstå og undervise i meteorologi. Illustrative forsøg kan anskueliggøre processer, der er afgørende for almindelige vejrfænomener. Og så laver vi vores helt egen vejrudsigt.
ved Anders Brandt, meteorolog og lærebogsforfatter, vært på TV2/Vejret
http://www.flickr.com/apps/slideshow/show.swf?v=122138