Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 108 materialer

Knuder på ledningen

Denne grubletegning indgår i samlingen Elektricitet og magnetisme og kan, med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger, bruges som igangsætter til emnet og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
5. klasse til 10. klasse

Magneter

Denne grubletegning indgår i samlingen Kræfter og bevægelse og kan, med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger, bruges som igangsætter til emnet og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
5. klasse til 10. klasse
Grubletegninger - Hvilken magnet er stærkest - @Astra

Hvilken magnet er stærkest?

Faglig forklaring Den styrke som en magnet påvirker noget med, afhænger af det materiale, som magneten er lavet af, hvordan atomerne i stoffet er ordnet, og hvor kraftig den er magnetiseret. Styrken afhænger ikke af formen eller størrelsen på magneten. Vi må derfor lave undersøgelser for at afgøre...
4. klasse til 10. klasse

Elektricitet og magnetisme (Grubletegning)

Vis eleverne grubletegningen. Læs de forskellige udsagn højt, eller lad eleverne læse dem selv. Brug tænk-par-del, hvor den enkelte elev først overvejer, hvem han/hun er mest enig med. Derefter fortæller eleverne hinanden, to og to, hvad de mener. Det er vigtigt, at de begrunder deres overvejelser...
4. klasse til 10. klasse

Hvad er magnetiske feltlinjer?

Vis eleverne grubletegningen. Læs de forskellige udsagn højt, eller lad eleverne læse dem selv. Brug tænk-par-del, hvor den enkelte elev først overvejer, hvem han/hun er mest enig med. Derefter fortæller eleverne for hinanden, to og to, hvad de mener. Det er vigtigt, at de begrunder deres...
4. klasse til 10. klasse

Hvad sker der hvis du brækker en magnet?

Vis grubletegningen til eleverne. Læs de forskellige udsagn højt, eller lad eleverne læse dem selv. Brug tænk-par-del, hvor den enkelte elev først overvejer, hvem han/hun er mest enig med. Derefter fortæller eleverne for hinanden, to og to, hvad de mener. Det er vigtigt, at de begrunder deres...
4. klasse til 10. klasse

Bliver magnetisme brugt op?

Vis eleverne grubletegningen. Læs de forskellige udsagn højt, eller lad eleverne læse dem selv. Brug tænk-par-del, hvor den enkelte elev først overvejer, hvem han/hun er mest enig med. Derefter fortæller eleverne for hinanden, to og to, hvad de mener. Det er vigtigt, at de begrunder deres...
4. klasse til 10. klasse

Lange ledninger

Denne grubletegning indgår i samlingen Elektricitet og magnetisme og kan, med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger, bruges som igangsætter til emnet og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
5. klasse til 10. klasse

En mærkelig afbryder

Diskuter placeringen af kontakten i det elektriske kredsløb i tegningen, og find ad af, hvad du mener.
4. klasse til 10. klasse

Afbryderen

Diskuter udsagnene om afbryderen i det elektriske kredsløb, og find ud af hvad du mener. Faglig forklaring En almindelig hverdagsforestilling er, at strømmen starter i batteriet og bevæger sig undervejs gennem hver komponent i kredsløbet (såkaldt sekventiel tænkning). I en sådan tankegang skal...
5. klasse til 10. klasse