Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 120 materialer

Når vand er et problem

Mennesket har gennem mange århundreder haft brug for at flytte vand fra et område til et andet. Med inspiration fra Archimedes’ Skrue og aktiviteter om vand og tryk skal eleverne designe en simpel vandpumpe, der kan flytte vand fra et lavere liggende niveau til et højere liggende niveau. Forløbet...
4. klasse til 7. klasse

Dyrk planter på Mars

Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
8. klasse til 10. klasse

Lodrette haver

Landbrug har i mange år været et fast tema i udskolingen i forhold til begreber som bæredygtighed og gødning. Det er ikke altid lige let for eleverne at forholde sig til denne problematik, da stadig flere elever bor i byerne. Denne rammesætning tager derfor udgangspunkt i en urban problemstilling.
5. klasse til 10. klasse

Rensning af spildevand

"Rensning af spildevand" er et undervisningsforløb målrettet undervisning i 7. -9. klassetrin. Varighed af forløbet er 7 dobbeltlektioner hvoraf 3 timer foregår på rensningsanlægget. Der er udviklet en lærervejledning, forsøgsbeskrivelser og et spil, bestående af kort, som skal give eleverne...
7. klasse til 9. klasse

Vindens Energi

"Vindens Energi" er et undervisning forløb til gymnasiets fysikfag. Forløbet strækker sig over 10 lektioner, her af foregår de 4 på Poul la Cour museet. Til forløbet er der udviklet en lærervejledning samt et undervisningshæfte. Målgruppen er gymnasialt fysik B-niveau og A-niveau. Lærervejledning...
1. g

NaturFAGSmælk

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i "Fremstilling af den bedste hjemmelavede tykmælk" og omhandler bl.a. mikroorganismer, hygiejne og næringsstoffer. Det er et elæringsbaseret undervisningsforløb som veksler mellem film, opgaver og teori.
7. klasse til 10. klasse

En dag som radiograf

"En dag som radiograf" er et komplet undervisningsforløb til gymnasiets fysikfag. Forløbet strækker sig over 12 lektioner inklusiv en workshop på radiologisk afdeling.
1. g til 3. g

Varm kakao

I forløbet får eleverne kendskab til de egenskaber, gode isoleringsmaterialer har. Faglige pointer: Varmeledningsevne, styrke, absorption, isolering og materialer.
4. klasse til 5. klasse

Mål på dig og dine kammerater

I dette forløb med micro:bits arbejder eleverne med opsamling af data på sammenhængen mellem reaktionstid og forskellige faktorer. Ved brug af micro:bit designer de deres eget udstyr til opsamling af data.
4. klasse til 6. klasse