""
  • Materialer for ressourcepersoner på erhvervsuddannelser

Materialer for ressourcepersoner på erhvervsuddannelser

Materialer og inspiration til arbejdet som ressourceperson på erhvervsuddannelser.

På denne side er der adgang til de materialer, der er udviklet specielt til erhvervsskolernes ressourcepersoner.

Det er materialer fra netværksmøderne og inspiration på temaer.

astra girl

Sider

Læs om mødets formål og find materialerne, der blev brugt til temadagen.

Sider

Læs om mødets formål og find materialerne, der blev brugt til temadagen.

Sider

Læs om mødets formål og find materialerne, der blev brugt til temadagen.

Sider

Læs om mødets formål og find materialerne, der blev brugt hertil.

Sider

Læs om mødets formål og find materialerne, der blev brugt til temadagen.

Sider

Læs om mødets formål og find materialerne, der blev brugt til temadagen.

Sider

Her finder du materialer fra temadagene i 2020. Temadagene handlede om undervisning i de naturvidenskabelige fag på erhvervsskoler.

Tidligere møder i netværket

Vær opmærksom på, at der også findes inspiration i oplæg og materialer fra tidligere møder i netværket.

Samarbejdspartner

partner-logo
lkuurqdq5f

Ole Kronvald

Konsulent

Ole arbejder med NAFA-projektet samt med EUD-området.
Nanna Munk-Hansen

Nanna Munk-Hansen

Konsulent

Nanna arbejder med netværk for naturfagskoordinatorer i Region Syddanmark og med EUD-området. Hun står derudover for Skolechef- og politikermøderne på Big Bang.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Ovenlysvindue
  • Materialer

Materialer

Widget: Text + SVG

Almindelig tekst her 

  • Punkt 1 
  • Punkt 2 
astra girl

Widget: Text + SVG

Ny tekst her .... I semifinalen og til finalen skal dit projekt præsenteres på en videnskabelig poster. Den videnskabelige poster er en præsentation af dit projekt i plakatform. Den skal indeholde den vigtigste information om projektet og præsentere det på en lækker og overskuelig måde. I modsætning til rapporten skal den ikke indeholde alle projektets detaljer, og den må gerne være både personlig og indbydende.

astra girl

Widget: Heading + Text/Image

  • Ny tekst her Tydelig struktur - lav en tydelig struktur på posteren, som guider læseren gennem dit projekt
  • Figurer - brug figurer i stedet for tekst, hvor det kan lade sig gøre - fx til forsøgsopstilling og arbejdsproces
  • Kort og præcists - skriv kortfattet og præcist i en letlæselig skriftstørrelse

Widget: Heading + Text/Image

  • Ny tekst her Tydelig struktur - lav en tydelig struktur på posteren, som guider læseren gennem dit projekt
  • Figurer - brug figurer i stedet for tekst, hvor det kan lade sig gøre - fx til forsøgsopstilling og arbejdsproces
  • Kort og præcists - skriv kortfattet og præcist i en letlæselig skriftstørrelse

Widget: Heading + Text/text

2. Introduktion

Hvorfor er projektet overhovedet interessant? Fortæl, hvad der motiverede projektet, hvorfor det er interessant i en bredere sammenhæng, og hvilket problem/spørgsmål projektet forsøger at løse/besvare.

3. Hypotese

Hvordan forventer jeg, problemet/spørgsmålet kan løses/besvares? Her præsenteres løsningsforslaget, der blev undersøgt i projektet, og hvorfor netop det forslag blev valgt.

Overskrift 1

Widget: Accordion

Tekstfelt Tekstfelt Tekstfelt Tekstfelt Tekstfelt Tekstfelt 

  • Default description
  • Default description

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Billede af ledelses arbejde
  • Materialer for gymnasiale naturvidenskabskoordinatorer

Materialer for gymnasiale naturvidenskabskoordinatorer

Sider

Hvad kan gymnasierne gøre for at fremme og kvalificere unges valg af naturvidenskab i deres gymnasiale uddannelse?

Sider

På tværs af de gymnasiale uddannelser er samfundsrelevante problemstillinger en vigtig del af de naturvidenskabelige fag.

Sider

En af naturvidenskabskoordinatorens vigtigste opgaver er at støtte samarbejdet mellem kollegerne i de naturvidenskabelige fag. Læringsfællesskaber er en måde at strukturere dette samarbejde på.

Materiale på EMU'en

På Børne- og Undervisningsministeriets læringsportal, emu.dk, findes viden og inspiration til at understøtte de faglige mål og læreplaner på de gymnasiale uddannelser. Se bl.a. Viden om-publikationerne der aktuelt omfatter temaer om: Professionelle læringsfællesskaber, Klasseledelse i gymnasiet, Pædagogisk ledelse, Undervisningsdifferentiering og Overgange. Under de enkelte gymnasiale uddannelser findes desuden temaer om Karrierelæring og Det digitale.

astra girl

Andet fra Astra

På astra.dk findes mange artikler om læringsfællesskaber og didaktik. Der er en overvægt af artikler med afsæt i grundskolen, men indholdet er i mange tilfælde direkte brugbart i gymnasial sammenhæng. Se f.eks. samlingen af: Didaktiske artikler.

Astras generelle kalender findes aktuelle kurser, temadage, konferencer o.m.a. med relevans for undervisningen i de naturvidenskabelige fag både i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.

astra girl
Line Kastorp Kok

Line Kastorp Kok

Konsulent

Line arbejder med netværk for kommunale naturfagskoordinatorer i Region Midtjylland og på det gymnasiale område.
Konsulent Flemming Sjølin Bauer

Flemming Sjølin Bauer

Konsulent

Flemming arbejder med netværk for naturfagskoordinatorer i Region Sjælland og Region Hovedstaden samt netværk for naturvidenskabskoordinatorer på gymnasierne.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Billede af det nationale naturfagsvejledernetværksmøde
  • Materialer for naturfagsvejledere

Materialer for naturfagsvejledere

Materialer for naturfagsvejledere

Find materialer fra netværksmøderne og inspiration på temaer her.

astra girl

Sider

Nationalt netværksmøde for naturfagsvejledere med temaet "Naturfagsvejlederrollen anno 2025"

Sider

Nationalt netværksmøde for naturfagsvejledere med temaet "Naturfagsvejledernes arbejde med kompetenceorienteret naturfagsundervisning"

Sider

Tema om naturfagshandleplanen - find skabelon for udvikling af handleplanen og et bud på hvordan processen kan struktureres.

Sider

Tema om naturfagshandleplanen - find skabelon for udvikling af handleplanen og et bud på hvordan processen kan struktureres.

Sider

Nationalt netværksmøde for naturfagsvejledere med temaet "Evaluering i naturfagene"

Sider

Formålet med netværksmødet var at styrke den enkelte naturfagsvejleder og det lærende netværk mellem naturfagsvejledere fra landets skoler og kommuner. Find materialer, præsentationer og program fra mødet.

Sider

Formålet med det nationale netværksmøde for naturfagsvejledere var at styrke den enkelte naturfagsvejleder og det lærende netværk mellem naturfagsvejledere fra landets skoler og kommuner.

Sider

Ledelse, der løfter naturfagsundervisningen 2021

Sider

Naturfagsvejledere er vigtige aktører for arbejdet med at styrke den naturfaglige kultur på skolerne, og de spiller en central rolle i facilitering af fagteamsamarbejde og den faglige udvikling af naturfagsundervisningen.

Sider

Her finder du materialer fra arrangementerne 'Ledelse, der løfter naturfagsundervisningen'.

Sider

Her finder du materialer fra temadagene 'Ledelse, der løfter naturfagsundervisningen'.

Sider

Læs og forstå de nye faghæfter fra 2019.

Samarbejdspartner

partner-logo
Majbrit Keinicke

Majbrit Keinicke

Konsulent

Majbrit arbejder med NAFA-projektet samt med det nationale netværk for naturfagsvejledere.
hppbsfltqy

Thomas Sandholm Hald

Konsulent

Thomas arbejder med netværket for kommunale naturfagskoordinator i Nordjylland samt det nationale netværk for naturfagsvejledere.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content