Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 544 materialer

Elefantens tandpasta

Når kroppen nedbryder den mad, vi spiser, dannes der bl.a. små mængder brintoverilte, der er skadelige for levende celler. Heldigvis kan vores lever nedbryde brintoverilten lynhurtigt og omdanne det til vand og ilt for at undgå denne skade. I dette forsøg skal vi se på omdannelse af brintoverilte til ilt og vand med hjælp fra bagergær.
3. klasse til 10. klasse

Normalfordelingen i M&M's

Alle M&M’s i en pose ser fuldstændig ens ud i størrelsen. Men selvom hver M&M ser ens ud, så vil der altid være en lille forskel i, hvor store de er, og hvor meget de vejer. Det sjove er, at hvis man laver en statistik over, hvor meget de vejer, så vil vægtforskellene fordele sig efter et særligt mønster. Dette særlige mønster kalder man for en “normalfordeling”.
7. klasse til 3. g

Ble-sne

I forsøget ser vi på, hvordan man kan lave sne om sommeren. Samtidig undersøger vi, hvor vanvittigt meget vand en ble kan indeholde uden at lække.
0. klasse til 3. g

Verdens 12 farligste bakterier

Patogene bakterier er en gruppe bakterier ekstremt farlige for mennesker. Men hvilke bakterier er egentligt de farligeste? Og hvorfor er de egentligt det? Her portrætteres overlæge Kåre Mølbak fra Statens Serum Institut, hvilke 12 bakterier, han mener bør få det til at krible og krable for os alle!
8. klasse til 3. g
pukkelhval Nordatlanten

Forsuring af verdenshavene

Menneskets udledning af kuldioxid til atmosfæren er med til at gøre verdenshavene surere. Et surere hav vil have katastrofale konsekvenser for jordens kulstofkredsløb. Materialet er er tænkt som et anvendelsesorienteret supplement til et forløb i kemi B om syrer og baser og indeholder et forsøg til med massevirkningsloven.
1. g til 3. g

Hvordan laver man et godt naturvidenskabeligt oplæg?

Forløbet går ud på, at eleverne lære hvordan man læser naturvidskabelige artikler, og laver individuelle oplæg med udgangspunkt i artikler fra Aktuel Naturvidenskab. Formålet er at træne mundtlig formidlingsevne og lære at give og modtage konstruktiv feedback.
1. g til 3. g

Lav din egen nøglering med cola

hvem kan ikke godt lide et godt glas cola? Men vidste du at man kan bruge cola til at ændre overfladefarven på grundstofet titanium? I dette forsøg skal du titanium og cola til at lave din egen seje nøglering.
2. klasse til 6. klasse

Sandbunker du kan stå på

Nyt forsøg til årets festivaltema Den yderste Grænse om, hvordan man mekanisk kan stabilisere iøvrigt løst sand så meget, at man kan stå på det, uden at det kollapser.
4. klasse til 3. g

Forstå din regnskov

Den tropiske regnskov udgør et enestående og fascinerende økosystem, og med dens kompleksitet og udbredelse er den oplagt som udgangspunkt for både kortere og længere undervisningsforløb.
0. klasse til 3. g

Screening - syg til det modsatte er bevist?

Vi undersøger os selv og kommer til "syn" hos lægerne livet igennem. Men hvad gør det ved os som mennesker, at vi som udgangspunkt er syge, indtil det modsatte er bevist? Vi ser på den stigende brug af forebyggende sundhedsundersøgelser og fosterdiagnostik, hvad det er og hvad det gør ved vores selvopfattelse.
8. klasse til 3. g