Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 759 materialer

Vindens Energi

"Vindens Energi" er et undervisning forløb til gymnasiets fysikfag. Forløbet strækker sig over 10 lektioner, her af foregår de 4 på Poul la Cour museet. Til forløbet er der udviklet en lærervejledning samt et undervisningshæfte. Målgruppen er gymnasialt fysik B-niveau og A-niveau. Lærervejledning...
C-niveau
Guldprøve - Naturvidenskabens ABC

Navigér i narrativet

Aktiviteten introducerer problemstillingen og er rammesættende for elevernes undersøgelser af materialers egenskaber. Eleverne bliver introduceret for forløbets bærende historie om Kong Au og Professor Guldberg.
3. klasse til 4. klasse
Byg en støvsuger - et undervisningsforløb - astra

Byg en støvsuger

Ingeniørens Udfordring består af en lærervejledning og tilhørende elevark. I vejledningen til læreren findes konkrete forslag til aktiviteter, der understøtter elevernes begrebsforståelse og designproces.

Prøv kræfter med friktion

Gnidningsmodstand kender du måske bedst som det, der er for meget af, når din cykelkæde ikke har fået olie. Gnidningsmodstand kaldes også for friktion. Faktisk kan gnidningsmodstanden blive så stor, at du kan tænde et bål med den.
3. klasse til A-niveau

Hvor høj en temperatur kan du opnå?

Eleverne skal undersøge, hvor høj en temperatur kroppen/en del af kroppen kan opnå. I denne aktivitet skal eleverne programmere en micro:bit, så den kan bruges som et termometer. Udfordringen er meget konkret og afgrænset, hvilket gør aktiviteterne overskuelige. Materialer Micro:bit med tilhørende...
3. klasse til 4. klasse
Fra jord til bord - Paradisbakkeskolen - Naturvidenskabsfestival - Foto: Pelle Rink © Astra

Aktiviteter om smag

‘Smag for livet’ har udgivet et hæfte med en række forsøg, der kan laves sammen med børn og som alle er relateret til læreplanerne for daginstitutioner.
Dagtilbud
Min nye verden - madsbyparken - naturvidenskabsfesival 2017 - Foto: Sidsel Bjerregaard @Astra

Tæl dine smagsløg

Smagssansen sidder på tungen. Tungen har omkring 5.000 smagsløg, der opfanger smagen af det, der er i munden. Hvert smagsløg kan opfatte de fem grundsmage: sur , sød , salt , bitter og umami . I aktiviteten arbejder eleverne med deres egen smagssans og egne smagsløg. Hvor finder de dem, hvor mange har de, og er der forskelle fra elev til elev?
1. klasse til 6. klasse
Elev med blå tunge. © Carsten Andersen for Astra

Årets festivalforsøg: Smagens yderste grænse

Mange børn oplever deres personlige yderste grænse i forbindelse med smag. I forløbet skal eleverne eksperimentere med umamismag og sammenhængen mellem synssansen, lugtesansen og smagssansen samt undersøge deres smagsløg.
1. klasse til 6. klasse