Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 747 materialer

Elever kigger i kikkert - Naturvidenskabens ABC

Naturen er rig

Eleverne undersøger naturens mangfoldighed med fokus på at observere og sætte ord på variationen af arter inden for dyr og planter. Forløbet er et eksempel på, hvordan der i indskolingen kan arbejdes hen imod Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 4: ‘Naturen er rig på biodiversitet’.
1. klasse til 2. klasse
Blomst og bi - Naturvidenskabens ABC

Bi-rig natur

Eleverne undersøger naturens mangfoldighed med fokus på vilde bier og deres levesteder. Forløbet er et eksempel på, hvordan der på mellemtrinnet kan arbejdes undersøgelses- og problembaseret med Naturvidenskabens ABC’s erkendelse 4: ‘Naturen er rig på biodiversitet’.
5. klasse til 6. klasse

En Monarks udvikling

Halvdelen af alt liv på Jorden - biller, bier, sommerfugle og fluer - gennemgår det, vi kalder en fuldstændig forvandling. Videoen viser en sommerfugls udvikling, og eleverne arbejder med en kort aktivitet knyttet til videoen.
4. klasse til 10. klasse
Messe - Økolariet insektspisning 3 - Big Bang 2016

Sig goddag til et insekt

Det er ikke altid, børn og unge har egne erfaringer med insekter. I denne aktivitet møder eleverne tre arter af insekter - melorme, græshopper og fårekyllinger - på nærmeste hold og fordyber sig i ét af dem.
4. klasse til 10. klasse

Metode og Metodekort

MetodeKit For at understøtte brugen af ingeniørernes arbejdsmetode og undervisningen i engineeringforløb i skolen er der udviklet et MetodeKit. MetodeKittet består af en række øvelser og metodekort, der er udarbejdet til at understøtte undervisningen i de enkelte delprocesser. Metodekort Metodekort...

Et lommemikroskop

Lys har den egenskab, at det spredes eller samles. Et mikroskop virker ved, at en linse (eller flere) samler det lys, der kommer igennem, og derved forstørrer det, man kigger på. Mikroskopet er som regel både stort og tungt, fordi linsen skal kunne justeres meget fint. I dette forsøg skal vi bygge et mikroskop, der er så lille, at du kan have det i lommen!
3. klasse til A-niveau
(c) John Tann [CC BY 2.0], WikiMedia Commons

Klassifikation

For at holde styr på alverdens levende organismer er de sat i system, der er udformet af forskere. Den svenske botaniker Carl von Linné udviklede et system allerede i 1735, og hans måde at systematisere og navngive på har været anvendt siden. Carl von Linné fandt på en måde at sortere dyr og...
4. klasse til 9. klasse

Insekter med fremtid i

Forløbet tager udgangspunkt i en udfordring, hvor eleverne skal udvikle deres bedste bud på en ret, der indeholder insekter. De beregner næringsindhold, CO 2-udledning og andre produktionsomkostninger ved deres ret.
4. klasse til 10. klasse

Forbrænding af bioethanol

Bioethanol indeholder temmelig meget energi i sine kemiske bindinger. En del af denne energi frigøres ved forbrænding. Det er derfor, man kan bruge det som brændstof til biler. I forsøget afbrændes bioethanol.
7. klasse til 10. klasse