Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 636 materialer

Fang plast i havet

Undervisningsforløb om udledning af stoffer fra den enkelte og samfundet omhandler ofte udledning af fx CO 2 og kvælstof. I sjældnere tilfælde sættes der fokus på den allestedsnærværende udledning af plast. Dette forløb omhandler udledning af plast med afsæt i en engineeringudfordring.
7. klasse til 9. klasse

Byg lodrette haver

Landbrug har i mange år været et fast tema i udskolingen i forhold til begreber som bæredygtighed og gødning. Det er ikke altid lige let for eleverne at forholde sig til denne problematik, da stadig flere elever bor i byerne. Denne rammesætning tager derfor udgangspunkt i en urban problemstilling.
7. klasse til 10. klasse

Fremlæg jeres isolerende beholder

Aktivitetsvejledning Eleverne udarbejder et produktdatablad til præsentation af deres nyudviklede isoleringsmateriale til en beholder til varm kakao og præsenterer det for resten af klassen. Hvert hold vender tilbage til deres brainstorm og ser på design og resultater. Hvert hold udarbejder et...
4. klasse til 6. klasse

Præsenter jeres isoleringsmateriale

Eleverne har i hold gennemført aktiviteten 'Lav den bedste isolering', hvor de har udviklet deres bud på fremtidens isoleringsmateriale. De har lagt vægt på materialernes evne til varmeledning og absorption samt materialernes porøsitet og tykkelse.
4. klasse til 10. klasse

Hvad er varmeledning?

Varmeledning er et udtryk for, hvor hurtigt eller hvor langsomt et materiale tillader varme at forsvinde. Varmer du den ene ende af en metalstang op, vil den anden ende efter noget tid blive varm.
4. klasse til 10. klasse
Fødder  under toiletbås - Masseeksperimentet 2017 - Foto: Sanne Vils Axelsen © Astra

Ram rigtigt

En innovativ aktivitet, hvor der arbejdes systematisk med at ramme rigtigt, når man er på toilettet.
5. klasse til 10. klasse

Vi undersøger kemisk industri

Forløbet introducerer eleverne for en vifte af undersøgelsesmetoder, som de skal kunne udvælge, anvende og sætte i forbindelse med kemisk industri. 'Vi undersøger kemisk industri' er et fællesfagligt forløb i fagene biologi, fysik/kemi og geografi.
7. klasse til 9. klasse

Flyvende tebrev

I dette forsøg skal du demonstrere, hvordan varm luft stiger til vejrs ved at lave en miniraket af en tepose.
3. klasse til 10. klasse