Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 622 materialer

Dyrk planter på Mars

Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
8. klasse til 10. klasse

Præsentere “Planter på Mars”

Eleverne præsenterer deres forslag til en plantekuvøse i en video til Elon Musk. De bruger deres undersøgelser som begrundelse for deres valg af materialer og udformning. Aktivitetsvejledning Der vælges et af to metodekort, som eleverne bruger som baggrund for deres præsentation i deres video...
8. klasse til 9. klasse

Opsamling og måling af data for at kunne forbedre plantekuvøsen

Eleverne opsamler deres viden og forbedrer deres konstruktioner. Eleverne oplever, at de kan bruge deres målinger og data til at forbedre deres plantekuvøse. Aktivitetsvejledning Denne aktivitet går ud på, at eleverne opsamler data fra deres lysmåler og evt. Geiger-Müllertæller for at kunne...
8. klasse til 9. klasse

Kan du programmere en lyssensor til en plantekuvøse?

Denne aktivitet går ud på at bygge en lyssensor med micro:bit, der siden skal benyttes til at måle lysintensiteten i plantekuvøsen som et mål for fotosyntesen. Eleverne oplever, at de selv kan konstruere måleapparater, der kan anvendes i deres forsøgsopstillinger. Aktivitetsvejledning BBC micro:bit...
8. klasse til 9. klasse

Hvilke materialer kan være gode til plantekuvøsen?

Eleverne vælger, hvilke materialer de vil bruge til at konstruere deres plantekuvøse ud fra deres undersøgelser. Eleverne designer selv deres undersøgelser, som kan hjælpe med at vælge, hvilke materialer de skal arbejde med. Aktivitetsvejledning Det kan være en fordel, at eleverne har adgang til...
8. klasse til 9. klasse

Hvor er der vand på Mars?

Eleverne oplever, at vand på Jorden har dannet forskellige landskabsformer, og at disse landskabsformer kan genfindes på andre planeter, hvilket indikerer at der har været vand. Aktivitetsvejledning: Denne aktivitet går ud på at finde en flod et sted på Jorden, og se på den “udefra” for at blive...
8. klasse til 9. klasse

Hvilken stråling påvirker fotosyntesen

Formålet er, at eleven undersøger, hvordan forskellig stråling påvirker plantens fotosyntese. Aktivitetsvejledning Bemærk, at forsøget kræver 1-1,5 time, før et resultat bliver synligt. Aktiviteten kan med fordel laves som et klasseeksperiment, hvor hver gruppe får et reagensglas, som de skal passe...
8. klasse til 9. klasse

Hvordan bremses ioniserende stråling med vand?

Formålet med aktiviteten er, at eleverne undersøger, hvordan ioniserende stråling kan bremses med vand. Aktivitetsvejledning Eleverne starter med at beskrive deres forventninger til undersøgelsen, og hvilke elementer i undersøgelsen, der er deres variabler. Eleverne laver en opstilling ud fra et...
8. klasse til 9. klasse