Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 686 materialer

Byg en højtaler

I dette forløb er der fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne skal i dette forløb arbejde med en højtaler, der kan udsende lyd. I den forbindelse skal de undersøge, diskutere og udvikle idéer, for til sidst at konstruere og præsentere egne prototyper. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
7. klasse til 9. klasse
Krogaardskolen - @Astra

Kranen slipper automatisk

I dette forløb skal eleverne anvende deres viden om elektromagneter og kredsløb til at bygge en kran, der automatisk kan slippe sin last af papirklips. Der er fokus på at eleverne, med deres viden, udvikler idéer, der ender ud i at de bygger og tester deres egne prototyper. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
4. klasse til 6. klasse

Byg en elektromotor

I dette forløb arbejdes der med elektricitet og magnetisme. Der fokuseres på, at eleverne undersøger, udvikler og konstruerer deres egne prototyper. Ved hjælp af en lille elektromotor, skal eleverne konstruere noget, der kan bevæge sig. Løsninger præsenteres i små selvproducerede videoer. Forløbet er konstrueret efter EDP-modellen.
4. klasse til 6. klasse
Elektromagnetens poler - HCØ - @Astra

Elektromagnetens poler

Formålet med aktiviteten er at undersøge, om der er poler på elektromagneter, og om det er muligt selv at bestemme, hvor polerne skal være på en elektromagnet.
7. klasse til 10. klasse

Elektricitet og magnetisme

Undersøg, hvordan nogle materialer kan lede strøm, men ikke kan magnetiseres, og hvordan nogle materialer ikke leder strøm og ikke påvirker magnetfeltet. Design selv dele af undersøgelsen. Teknologi eller teknisk udstyr der bruges i forsøget I forsøget bruges der neodymmagneter, en analog lav-...
4. klasse til 10. klasse
Strøm - HCØ - @Astra

Byg jeres eget elkredsløb

Eleverne udvikler elektriske kredsløb, og de andre i klassen gætter på, hvad der sker i kredsløbet.
4. klasse til 6. klasse

Fjernvarmeskolen

Målet med Fjernvarmeskolen.dk er, at eleverne får et indblik i energi og energiforsyning med udgangspunkt i fjernvarme, som er den primære varmeforsyningsform herhjemme.
6. klasse til 9. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - Krogaardskolen_9_klasse - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Fremtidens transportform

I dette forløb skal eleverne arbejde med deres viden om elektromagneter og spoler. De skal anvende deres viden til at flytte magneter gennem et plastrør. De skal gennemføre undersøgelser og bygge prototyper, som til sidst præsenteres for hinanden. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
7. klasse til 10. klasse

Byg et svævende tog

I dette forløb anvender eleverne deres viden om magneter til at bygge et svævende tog. Ved hjælp af brainstorming i grupper, skal eleverne udvikle og konstruere deres egne prototyper. Der er især fokus på, at eleverne perspektiverer deres løsninger. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
4. klasse til 6. klasse