Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 572 materialer

Solens bevægelse

Denne grubletegning indgår i samlingen Jorden og Universet og kan, med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger, bruges som igangsætter til emnet og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
5. klasse til 10. klasse

Måneskin

Denne grubletegning indgår i samlingen Jorden og Universet og kan, med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger, bruges som igangsætter til emnet og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
5. klasse til 10. klasse

Normalfordelingen i M&M's

Alle M&M’s i en pose ser fuldstændig ens ud i størrelsen. Men selvom hver M&M ser ens ud, så vil der altid være en lille forskel i, hvor store de er, og hvor meget de vejer. Det sjove er, at hvis man laver en statistik over, hvor meget de vejer, så vil vægtforskellene fordele sig efter et særligt mønster. Dette særlige mønster kalder man for en “normalfordeling”.
7. klasse til 3. g

Hvor kommer lyden fra?

"Hvad siger du?". Bliv klogere på lydens rejse fra afsender til øre, og få en bedre forståelse af, hvordan din hørelse fungerer. Få blandt andet et indblik i, hvordan du kan høre, hvor lyden kommer fra.
0. klasse til 6. klasse

Mælk er lavet af sol ?!

Eleverne betræder de faglige trædesten, som er nødvendige for, at de kan tilegne sig færdigheder og viden om fremstilling af mejeriprodukter som eksempel på bioteknologi, når de kommer i udskolingen.
5. klasse til 6. klasse

Arbejd med din hypotese

Gennem hele forløbet har eleverne arbejdet med en hypotese. Forløbet afrundes med at genbesøge den oprindelige hypotese og kigge på, hvad de har lært. Aktivitetsvejledning Genbesøg hypotesearket Lad eleverne læse deres første undringsspørgsmål og deres hypotese igennem. Las dem gennemgå deres...
4. klasse til 6. klasse

The Iceman - manden der kan overleve i is

Menneskets muligheder og begrænsninger er på mange måder formbare. Gennem en særlig vejrtrækningsteknik og en ekstrem egenkontrol, har hollandske Wim Hof - The Iceman lært, at kontrollere kroppens reaktion på kulde. Ved at udsætte sig selv for livsfarlig nedkøling viser han, hvordan han har formået...
4. klasse til 6. klasse

Hvordan overlever dyr i ekstrem kulde?

Vi har lært en del om is og vand og kulde. Kun helt specielle dyr kan overleve ved de ekstreme temperaturer i polarklima. Denne test stiller skarpt på, hvilke dyr der kan overleve - og hvordan de holder varmen. Måske kan du bruge din viden fra de andre aktiviteter til at svare rigtigt på...
4. klasse til 6. klasse

Hvad isolerer bedst?

For at holde varmen i arktis skal kroppen isoleres. Men hvad er bedst til at at holde kroppen varm i ekstrem kulde? Dette skal eleverne forklare ved at simulere et polarmiljø, så de kan undersøge effektiviteten af forskellige typer isolationsmaterialer. Aktivitetsvejledning Lad eleverne samarbejde...
4. klasse til 6. klasse

Lav din egen tågemaskine

I denne aktivitet undersøger vi vands sidste tilstandsform - damp eller gas. Vanddamp er vand i gasform. Vi kan ikke se vanddamp, da vandmolekylerne bevæger sig frit i luften. Men vi kan se skyer og tåge, og det kan vi bruge til at forklare vands tredje tilstandsform. Aktivitetsvejledning...
4. klasse til 6. klasse