Noegler web topimg copy
  • Astra nyhed
  • >
  • Lær dine elever at nøgle – en vigtig naturvidenskabelig metode

Lær dine elever at nøgle – en vigtig naturvidenskabelig metode

7 undersøgelser med nøgler

Det er en god ide, at eleverne lærer en række naturvidenskabelige metoder, hvis de selv skal kunne designe og gennemføre naturvidenskabelige undersøgelser. Én af disse metoder er at ‘nøgle’. Vi har samlet en række bud på undersøgelser med nøgler i forskellige sværhedsgrader. 

Hvad vil det sige at nøgle?

‘At nøgle’ er en naturvidenskabelig metode, hvor man systematisk identificerer organismer eller materialer, ved hjælp af en række karakteristika eller egenskaber. Det er et redskab, hvor eleverne gennem udelukkelsesmetoden arbejder sig frem til at bestemme en plante, sten, plasttype, tekstiltype eller lign.

Følg nøglen ved at svare ja eller nej på forskellige spørgsmål. For at besvare spørgsmålene skal eleverne fx observere karakteristika, eller teste egenskaber ved at påvirke med kemi eller brænde materialet.

Prøv vores nøgler til identifikation af bjørnedyr, mos, lav, plasttyper, plast i sodavandsflaske eller tekstiler af i undervisningen.

Plast i en sodavandsflaske

Test, hvor mange slags plast en sodavandsflaske er lavet af. God til yngre elever og til at lære metoden at kende.

Sko fritlagt

Sæt sko i system

Eleverne skal lave et system, der kan organisere deres sko. God til yngre elever og til at forstå logikken bag en nøgle.

Polymerer i plast

Undersøg hvilken polymer et stykke plast består af. Indebærer flere forskellige undersøgelsesmetoder.

Tekstilnøgle: Hvad er din bukser lavet af?

Gennem forskellige tests finder I ud af, hvilket materiale et stykke tekstil er lavet af. 

Hvor mange slags lav kan du finde?

Eleverne undersøger udbredelsen af laver, der vokser i et område, og bruger nøglen til at bestemme dem.

The big 5: Hvad kan I finde i mos?

En håndfuld mos er fyldt med mikroskopisk liv. Prøv at finde fx bjørnedyr og nøgle dem. 

Lav din egen nøgle

Eleverne udvikler deres egen nøgle til fx lav, mos eller blade, så de forstår, hvordan en nøgle bygges op og bruges. 

Blad

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content