Hjælp eleverne med at udføre en naturvidenskabelig undersøgelse.
Vi gennemgår: Hypotesedannelse, eksperimenter og databehandling.
Forløbene er udviklet til fysik C/B/A på stx og htx, men kan også bruges som en del af "Naturvidenskabeligt grundforløb"
Hypoteser
Afsnit 1 af 3 om "Naturvidenskabelige undersøgelser". Afsnittet handler om at danne hypoteser og beskrive et eksperiment. Brug videoen som opstart, og hent elevhæfte og lærervejledning.
Hypoteser
Udpluk fra læreplanen for fysik C/B/A
Udpluk fra ”Faglige mål”
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Udpluk fra ”Faglige mål”
Eleverne skal
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Udpluk fra kernestof:
- Kraftbegrebet, herunder newtons love, tyngdekraft, tryk og opdrift
Udpluk fra ”Faglige mål”
Eleverne skal:
- kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
- ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
- kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Udpluk fra kernestof:
- kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift
Støttet af
Materialet er udarbejdet af firmaet Undervisningsfysik og projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
- Default description
Modtag Astras nyhedsbrev
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende undervisning i naturfagsundervisning af høj kvalitet.