Gå til hovedindhold

Samlet oversigt over forløb og aktiviteter

Her har vi samlet undervisningsforløb og aktiviteter om H.C. Ørsted og elektromagnetismen til dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser.
 

Din søgning matcher 27 materialer

200 året for opdagelsen af elektromagnetismen

DR-Skole har oprettet et tema i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsted opdagelse af elektromagnetismen. Materialet kan bruges som supplement til den almindelige fysik/kemi-undervisning på 8. og 9. klassetrin. Materialet består af to dele. Den første del er en webdoc, der gennemgår H.C. Ørsteds...
8. klasse til 9. klasse
Haderslev - Naturvidenskabsfestival 2018 - ©Astra

Bevægelsesaktiviteter

I 2020 fejrer vi 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. På denne side finder du inspiration til nogle bevægelseslege med fagligt indhold om blandt andet magnetisme. Bevægelse i løbet af skoledagen er med til at styrke sundhed, trivsel, motivation og koncentration.
4. klasse til 10. klasse

Bliv klog på bæredygtigt elforbrug

Materialet, bliv klog på bæredygtigt elforbrug, skal give EUD elever forudsætninger for at forstå og forholde sig til bæredygtig udvikling i hverdag og på arbejdspladser.
9. klasse til C-niveau
Forsøg - Elektromagnetisme - ejby_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Byg en elektromotor

I dette forløb arbejdes der med elektricitet og magnetisme. Der fokuseres på, at eleverne undersøger, udvikler og konstruerer deres egne prototyper. Ved hjælp af en lille elektromotor, skal eleverne konstruere noget, der kan bevæge sig. Løsninger præsenteres i små selvproducerede videoer. Forløbet er konstrueret efter EDP-modellen.
4. klasse til 6. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - sct_nicolai_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Byg en højtaler

I dette forløb er der fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne skal i dette forløb arbejde med en højtaler, der kan udsende lyd. I den forbindelse skal de undersøge, diskutere og udvikle idéer, for til sidst at konstruere og præsentere egne prototyper. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
7. klasse til 9. klasse
Billede af model til forløbet med: Byg et svævende tog - HCØ 2020 - ©Astra

Byg et svævende tog

I dette forløb anvender eleverne deres viden om magneter til at bygge et svævende tog. Ved hjælp af brainstorming i grupper, skal eleverne udvikle og konstruere deres egne prototyper. Der er især fokus på, at eleverne perspektiverer deres løsninger. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
4. klasse til 6. klasse
HCØ2020_aktiviteter og forløb

Den kloge svane

Eleverne anvender deres viden om magneter til at konstruere en svane, der kan 'svare' på spørgsmål. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. Intro til forløbet H.C. Ørsted var en dansk kemiker og fysiker, der er...
7. klasse til 10. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - sct_nicolai_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Effektive elektromagneter

I dette forløb gør eleverne i udskolingen sig erfaringer med elektromagnetisme. Der er fokus på elevernes design og kommunikation af egne undersøgelser samt på elevernes egne konstruktioner af naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
7. klasse til 10. klasse