Gå til hovedindhold

Samlet oversigt over forløb og aktiviteter

Her har vi samlet undervisningsforløb og aktiviteter om H.C. Ørsted og elektromagnetismen til dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser.
 

Din søgning matcher 27 materialer

H.C. Ørsted og kompasnål

200 året for opdagelsen af elektromagnetismen

DR-Skole har oprettet et tema i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsted opdagelse af elektromagnetismen. Materialet kan bruges som supplement til den almindelige fysik/kemi-undervisning på 8. og 9. klassetrin. Materialet består af to dele. Den første del er en webdoc, der gennemgår H.C. Ørsteds...
8. klasse til 9. klasse
Haderslev - Naturvidenskabsfestival 2018 - ©Astra

Bevægelsesaktiviteter

I 2020 fejrer vi 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. På denne side finder du inspiration til nogle bevægelseslege med fagligt indhold om blandt andet magnetisme. Bevægelse i løbet af skoledagen er med til at styrke sundhed, trivsel, motivation og koncentration.
4. klasse til 10. klasse

Bliv klog på bæredygtigt elforbrug

Materialet, bliv klog på bæredygtigt elforbrug, skal give EUD elever forudsætninger for at forstå og forholde sig til bæredygtig udvikling i hverdag og på arbejdspladser.
9. klasse til C-niveau
Forsøg - Elektromagnetisme - ejby_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Byg en elektromotor

I dette forløb arbejdes der med elektricitet og magnetisme. Der fokuseres på, at eleverne undersøger, udvikler og konstruerer deres egne prototyper. Ved hjælp af en lille elektromotor, skal eleverne konstruere noget, der kan bevæge sig. Løsninger præsenteres i små selvproducerede videoer. Forløbet er konstrueret efter EDP-modellen.
4. klasse til 6. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - sct_nicolai_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Byg en højtaler

I dette forløb er der fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne skal i dette forløb arbejde med en højtaler, der kan udsende lyd. I den forbindelse skal de undersøge, diskutere og udvikle idéer, for til sidst at konstruere og præsentere egne prototyper. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
7. klasse til 9. klasse
Billede af model til forløbet med: Byg et svævende tog - HCØ 2020 - ©Astra

Byg et svævende tog

I dette forløb anvender eleverne deres viden om magneter til at bygge et svævende tog. Ved hjælp af brainstorming i grupper, skal eleverne udvikle og konstruere deres egne prototyper. Der er især fokus på, at eleverne perspektiverer deres løsninger. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
4. klasse til 6. klasse
HCØ2020_aktiviteter og forløb

Den kloge svane

Eleverne anvender deres viden om magneter til at konstruere en svane, der kan 'svare' på spørgsmål. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. Intro til forløbet H.C. Ørsted var en dansk kemiker og fysiker, der er...
7. klasse til 10. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - sct_nicolai_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Effektive elektromagneter

I dette forløb gør eleverne i udskolingen sig erfaringer med elektromagnetisme. Der er fokus på elevernes design og kommunikation af egne undersøgelser samt på elevernes egne konstruktioner af naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
7. klasse til 10. klasse
Elektromagnet - HCØ - @Astra

Ellevilde elektromagneter

I dette forløb arbejder eleverne på mellemtrinnet med elektromagnetisme. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen. Intro til forløb H.C. Ørsted var en dansk kemiker og...
4. klasse til 6. klasse

Energiproduktion, kulstof og vedvarende energi

De to forløb omhandler energiproduktion, k 30.04.19_elevmateriale_tema2_1.pdf - og fokuserer blandt andet på den nuværende ubalance i kulstofkredsløbet samt brug af vedvarende energiteknologier.
7. klasse til 10. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - Krogaardskolen_9_klasse - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Fremtidens transportform

I dette forløb skal eleverne arbejde med deres viden om elektromagneter og spoler. De skal anvende deres viden til at flytte magneter gennem et plastrør. De skal gennemføre undersøgelser og bygge prototyper, som til sidst præsenteres for hinanden. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
7. klasse til 10. klasse
fænomenale apparater - krydsfelt-syd

Fænomenale apparater

I dette forløb inspireres eleverne til at arbejde med begrebsområderne el, magnetisme, pumper, ventiler, tryk og temperatur - og omsætte deres viden til fænomenale apparater.
4. klasse til 6. klasse

H.C. Ørsted og micro:bitten

Micro:bitten kan bl.a. måle på magnetfelter og små spændinger. Derfor er det relevant at fejre 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af en sammenhæng mellem elektricitet og magnetisme ved at lave et forløb, der viser, hvordan micro:bitten kan supplere de kendte fysikforsøg.
7. klasse til 9. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - Krogaardskolen_6_klasse - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Historieaktiviteter

I 2020 fejrer vi 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. På denne side finder du en relevant aktivitet til historietimen til henholdsvis mellemtrinnet og overbygningen.
4. klasse til 10. klasse
Værksted - Coding Pirates 3 - Big Bang 2016

Intelligente løsninger

Danskernes energiforbrug er relativt højt målt pr. indbygger. Dette forløb er et engineeringforløb, hvor eleverne producerer en løsning, som kan mindske elforbruget i hjemmet.
5. klasse til 10. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - Krogaardskolen_6_klasse - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Kranen slipper automatisk

I dette forløb skal eleverne anvende deres viden om elektromagneter og kredsløb til at bygge en kran, der automatisk kan slippe sin last af papirklips. Der er fokus på at eleverne, med deres viden, udvikler idéer, der ender ud i at de bygger og tester deres egne prototyper. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen.
4. klasse til 6. klasse
Mystiske magneter - HCØ - @Astra

Mystiske magneter

I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
7. klasse til 10. klasse
Forsøg - Elektromagnetisme - ejby_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Mærkelige magneter

I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med magnetiske egenskaber, kræfter og stoffer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
4. klasse til 6. klasse

Nyheder fra en varm fremtid

Nyheder fra en varm fremtid er et supplerende undervisningsmateriale til undervisningen i bæredygtighed og klimaproblematikker i primært naturfagene og samfundsfag i 7. – 10. klasse.
7. klasse til 10. klasse
Strøm - HCØ - @Astra

Slut strømmen til

I dette forløb arbejdes der med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
4. klasse til 6. klasse
hcoe_poster

Startere

En starter er en aktivitet, der indleder undervisningen, aktiverer elevernes forforståelse, fanger deres interesse og skaber et læringsbehov i forhold til temaet for undervisningen.
0. klasse til A-niveau
Forsøg - Elektromagnetisme - sct_nicolai_skole - HCØ2020 projekt - ©Astra - Foto: Lars Bertelsen

Strømmen er sluttet til

I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen. Intro til forløbet H.C...
7. klasse til 9. klasse
Solcellebiler - Paradisbakkeskolen - Naturvidenskabsfestival - Foto: Pelle Rink © Astra

Udstilling om H.C. Ørsted og elektromagnetisme

Danskforløb: I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med forskellige præsentationsformer. Elevernes opgave er at lave en udstilling om opdagelsen og fortælle en del af historien om opdagelsen.
4. klasse til 6. klasse
Verdensmål.nu naturfagene fællesfagligt 7.-9. klasse

Verdensmål.nu - Biologi, fysik/kemi og geografi fællesfagligt - 7.-9. klasse

Elevbog og lærevejledning til arbejdet med FNs verdensmål i 7.-9. klasse. Verdensmål.nu 7.-9. klasse er struktureret i fire undertemaer med tv-klipsamlinger, korte elevtekster og nærværende og praktiskorienterede opgaver. Opgaverne arbejder med problematikkerne: Sundhed og bæredygtighed, Den store verden, Børneliv og Gør en forskel.
7. klasse til 9. klasse
verdensmål.nu - 4.-6. klasse © Foto: Ole Haubo

Verdensmål.nu - natur/teknologi og dansk 4.-6. klasse

Elevbog og lærevejledning til arbejdet med FNs verdensmål i 4.-6. klasse. Verdensmål.nu 4.-6. klasse er struktureret i fire undertemaer med tv-klipsamlinger, korte elevtekster og nærværende og praktiskorienterede opgaver. Opgaverne arbejder med problematikkerne: Sundhed og bæredygtighed, Den store verden, Børneliv og Gør en forskel.
4. klasse til 6. klasse