Væsker

Kort beskrivelse

Er det væske eller fast form, og hvad definerer egentlig en væske? Lad dine elever tale om dette og udfordre deres hverdagsforestillinger.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge figurernes udsagn ved at bruge en stereolup eller et forstørrelsesglas. Sand- og saltkorn er små enheder med fast volumen og form. Hvilke andre materialer kan I undersøge? Vælg nogen som er indlysende som f.eks. træ og vand. Vælg andre som ikke er så indlysende f.eks. gel, skum og sand. Er der nogle som ikke passer ikke ind i definitionerne af et fast stof, væsker eller en gas?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Hvad kendetegner en væske? Normalt siger man, at en væskes rumfang er konstant, men formen kan ændres. Det betyder, at væsker vil forme sig efter beholderen. Modellervoks virker lidt som væsker. Modellervoksen beholder sin form indtil noget eller nogen ændrer den. Faste stoffer som f.eks. sand eller salt tager form efter deres beholder, men de er ikke væsker. Hvis I ser på sand eller salt i lup, kan I se, at det er små korn. Disse korn ændrer ikke form som væsker gør. Hvert korn er et fast stof. Flødeskum er en blanding af væske og luft. Det kan være flydende eller fast, alt efter hvor meget luft det indeholder, derfor er det sværere at kategorisere. Lav en skala med faste stoffer i den ene ende og gasser i den anden. Hvor på skalaen vil I placere de materialer, I har undersøgt?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content