Solbriller

Kort beskrivelse

Skibriller, sneblindhed og sollys. Lad dine elever tale om denne grubletegning og danne deres egne hypoteser om sollys om vinteren.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan måle lysmængden med et luxmeter eller en anden form for datalogningsudstyr. På en dag med sne måler I mængden af lys, der rammer sneen, og sammenligner med mængden af lys, der reflekteres af sneen. Er der forskel på mængden af lys? Hvis det ikke sner, kan I bruge kunstig sne eller knust is som alternativ. Hvis sneen lagrer eller producerer lys, burde I kunne se det i et mørkt rum og måle, hvor meget lys der afgives fra sneen. Hvad tror I sker?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Sollys reflekteres fra hvide eller skinnende overflader. Sne er hvidt, så sollys reflekteres i sne. Sneen hverken producerer eller lagrer lys. Det er refleksion af lys fra solen. Refleksionen fra sneen øger den totale mængde lys, der rammer på dig. Klart måneskin på sne kan virke næsten lige så lyst som dagslys. Hvorfor bør folk der står på ski, eller bor i områder med meget sne, bruge solbriller og solcreme om vinteren?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content