Skygger

Kort beskrivelse

Grubletegningen åbner for en snak om lys og skygge. Lad eleverne diskutere, danne deres egne argumenter og lytte til hinanden.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge skygger ved at opsætte en skærm hvorpå der skinner et skarpt lys. I kan lave en skygge ved at stå mellem lampen og skærmen, I kan også bruge udklip af pap. Prøv at flytte tingene. Hvordan ændrer skyggerne sig? Hvad tror I, der sker med lyset? Hvordan tror I en skygge dannes? Kan I tegne en simpel tegning, der illustrerer fænomenet?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Jo tættere en person står på lyskilden, jo mere lys vil blive blokeret. Så skyggen er størst, når personen står tæt på lampen. Lysstrålerne fra en lampe bliver spredt i alle retninger. Personen vil blokere for flere af lysstrålerne, hvis han står tæt på lampen. Hvis I bruger Solen som lyskilde vil Solens stråler være parallelle, og størrelsen af skyggen vil derfor ikke være afhængig af afstanden til skærmen. Kan I finde andre forskelle mellem skygger, hvor lyskilden er lampen, og skygger , hvor lyskilden er solen?

Grubletegninger i samme tema

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content