Saltvand

Kort beskrivelse

Salt kan opløses i vand, men hvad betyder vandets temperatur for opløsningsevnen? Lad dine elever tale om dette ud fra grubletegningen.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge dette ved at måle, hvor lang tid det tager for en given mængde salt at opløses ved forskellige temperaturer. Det er sværere at finde ud af, hvor meget salt der kan opløses i vandet, eller hvorvidt salt kan opløses i koldt vand. I kan afveje noget salt, tilsætte det lidt af gangen, indtil saltet ikke længere opløses. Ud fra det kan I bestemme, hvor meget af saltet, der er blevet opløst. Har I forslag til andre måder, at undersøge udsagnene på? Hvilke andre faktorer er vigtige for, hvor hurtigt salt bliver opløst i vand? Hvad vil der ske, hvis vandet bliver koldere og begynder at fryse til is?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Køkkensalt opløses en smule hurtigere i varmt vand end i koldt vand. Vand består ligesom alt andet af små partikler. Idet temperaturen stiger vil vandets partikler bevæge sig hurtigere, så saltet opløses lidt hurtigere. Selv i koldt vand bevæger partiklerne sig. Køkkensalts opløselighed ændres ikke meget ved højere temperatur. I kan med fordel anvende kaliumnitrat i stedet. Nogle mennesker bor, hvor vandet er ”hårdt”. Undersøg hvad det betyder.

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content