Planter og dyr

Kort beskrivelse

Hvordan hænger planter og dyrs livsvilkår sammen? Det lægger denne grubletegning op til samtaler om.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan lave et tankeeksperiment over disse udsagn. Overvej hvad kaniner spiser. og hvad der vil ske, hvis de ikke har føde. Derefter kan I overveje, hvad ræve spiser, og hvad vil der ske, hvis de ikke har føde. Kan I forudsige, hvad der sker, hvis planterne forsvandt?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Grønne planter er del af næsten alle fødekæder, uden dem ville livet på Jorden ikke kunne fortsætte på den måde, som vi kender det. Hvis alle planter dør, så vil alle dyr også dø. Først ville planteæderne dø. Derefter ville kødæderne dø, som æder planteæderne. Altæderne, som bl.a. lever af døde dyr, ville have mad et stykke tid, men før eller siden ville alle dyrene dø. Hvad tror I der ville ske, hvis de øverste rovdyr blev udryddet? Forestil jer, at der har været en kæmpe brand, der har udryddet alle planter og dyr. Vil der kunne komme nyt liv på det afbrændte område? Hvis ja, i hvilken rækkefølge ville dyr og planter vende tilbage?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content