Grubletegning - Optrækslegetøj

Kort beskrivelse

Lad dine elever diskutere denne grubletegning og tale om, hvad det gør, hvis man trækker et stykke optrækslegetøj ekstra hårdt op.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge dette ved hjælp af en optræksbil. En optræksbil kan bruges til at finde sammenhæng mellem antallet af optræk, opnået fart og tilbagelagt strækning. Prøv at dreje nøglen forskellige antal gange, og se hvor langt bilen kører. I må ikke trække den for meget op. Hvordan vil I finde ud af, hvor hurtigt den kører? I kan bruge datalogningsudstyr eller et stopur til at måle, hvor lang tid det tager for bilen at køre en bestemt strækning. Hvilken slags graf kan I bruge til at finde ud af, om der er en sammenhæng mellem antallet af omdrejninger, hastighed og strækning?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Når man trækker fjederen i bilen op, vil fjederen lagre energien, og bilen bruger derefter energien til at bevæge sig. Jo mere fjederen spændes, jo mere energi vil der lagres. Dette vil få bilen til at køre længere og hurtigere. Men det er svært at forudsige, hvor langt eller hvor hurtigt bilen vil køre, hvis I trækker den dobbelt så meget op. Lagde I mærke til det? Fjedrer virker anderledes jo hårdere man strammer dem, og hvert legetøj vil være forskelligt – afhængigt af type og størrelse af fjederen, og hvor godt den er lavet. Nogle ure bruger optræksfjedre. Hvordan er den type ure i stand til at holde tiden så godt?

Emneord

Projektfokus