Månefaser

Kort beskrivelse

Månen skifter form - eller ser i hvert fald ud til at gøre det - i løbet af en måned. Lad dine elever diskutere, hvorfor det forholder sig sådan.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan lave et praktisk forsøg for at undersøge dette problem. Lav en model med en kugle og en stærk lyskilde og en lille bold, der repræsenterer Månen, for at observere fænomenet. Prøv at forudsige, hvad der sker ved hvert udsagn. Simulationer på videoer og nettet kan hjælpe jer. I kan besøge et planetarium, hvis det er muligt. Kan I også forklare, hvordan en måneformørkelse kan forekomme?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Vi ser kun den del af Månen, der er oplyst af Solen. Efterhånden som Månen, Jorden og Solen ændrer deres positioner, ser vi Månen fra forskellige vinkler, så det ser ud som om Månen ændrer form. Når Jorden kaster sin skygge på Månen, medfører det en hel eller delvis måneformørkelse. Hvorfor observerer vi ikke en måneformørkelse hver måned?

Grubletegninger i samme tema

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content