Kondensation

Kort beskrivelse

Tal om og undersøg, hvorfor ydersiden af glasset på et glas isvand bliver vådt. Kan I tænke på andre steder, hvor noget lignende sker?

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

Observer hvad der sker, når I tager et tomt, koldt glas ud af en fryser og fylder det med is. Bliver ydersiden af glasset vådt? Hvis ja, hvor kan vandet stamme fra? Sker det alle steder – både udendørs og indendørs? Se på vinduerne i en bil, når passagerne har vådt tøj på. Se på spejlet i badeværelset, eller på folks briller, når de kommer indenfor på en kold dag. Hvad ser I, og kan I forklare, hvad der sker?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Vandet udenpå glas og andre overflader kaldes kondens. Vi ser kondensen mange forskellige steder, men det er ikke indlysende, hvor vandet stammer fra. Der er vanddamp i luften, men vi kan ikke se den, da vanddamp er usynlig. Hvor temperaturen er lav, bliver vanddampen til små dråber. Sammenlign mængden af kondens forskellige steder. Det kunne være et sted, hvor der er vindstille, lidt vind, koldt, varmt, tørt eller fugtigt. Hvad lægger I mærke til? Kondens kan skabe problemer i huse. Kan I forklare, hvordan kondens i f.eks. et hus kan nedsættes?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content