Kaniner og ræve

Kort beskrivelse

Hvem er der flest af, ræve eller kaniner? Lad dine elever diskutere dette og finde argumenter for deres standpunkter.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

Í kan vise populationsændringer for ræve og kaniner grafisk på computeren, eller I kan prøve at finde information på internettet. Dette vil vise jer, hvordan to populationer påvirker hinanden. Kan I forudsige, hvordan antallet af kaniner og ræve ændrer sig, hvis I starter med et forskelligt antal af kaniner og ræve?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Flere faktorer kan påvirke en populations størrelse: f.eks. hvor meget mad, der er tilgængelig, hvor hurtigt de vokser, hvor hurtigt de formerer sig og hvor mange der bliver spist af andre dyr. For at overleve skal kaninerne føde flere unger end rævene, fordi mange af kaninerne bliver spist af rævene. En stor population af kaniner er nødvendig for at ernære blot en lille rævepopulation. Kan I finde eksempler, hvor et dyrs population er blevet usædvanligt stor? Et eksempel kunne være kaninplagen i Australien. Hvad skyldes dette og hvilken effekt har populationsændringer?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content