Jord

Kort beskrivelse

Jord kan bruges til at filtrere vand. Lad dine elever diskutere, hvad det betyder, om sandkornene i jorden er større eller mindre.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan måle, hvor lang tid det tager at få en mængde vand til at løbe igennem forskellige jordtyper. Se på jordpartiklerne i en lup, og beskriv dem. Trænger alt vandet igennem hver jordtype? Undersøg om størrelsen af partiklerne påvirker mængden af vand jorden kan holde på, og hvor hurtigt denne mængde vand løber igennem? Hvad sker der, hvis I bruger våd eller tør jord? Har mængden af sten, blade, kviste osv. betydning for, hvor hurtigt vand trænger igennem jorden?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Hvor hurtigt vandet løber igennem jorden afhænger af størrelsen på jordpartikler og lufthuller. Sandkorn er større end lerpartikler. Det betyder, at sandjorden vil have større lufthuller, og derfor vil vandet trænge hurtigere igennem. Lerpartiklerne i jorden sænker vandets hastighed. En jordbund med en stor andel af lerpartikler vil være fugtig i længere tid, da lerpartiklerne hjælper jorden med at holde på vandet. Hvilken konsekvens har det for en gård med leret jord og en gård med sandet jord?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content